Home / Blog / Wanneer je het beste je emailnieuwsbrief verstuurt

Wanneer je het beste je emailnieuwsbrief verstuurt

LATER LEZEN

Hoewel ik email haat, ben ik een groot fan van nieuwsbrieven. Nieuws valt ermee op mijn digitale mat, in plaats van dat ik zelf websites af moet struinen. Ook voor eigen promotie ben ik overtuigd van het nut van nieuwsbrieven. Dat komt door online strateeg Jaap Stronks: hij betoogt dat email helemaal niet ouderwets is, maar onderdeel van het versterken van betrokkenheid. De grote vraag voor nieuwsbrievenverstuurders is: op welk moment moet de brief op de mat vallen?

Consultancybedrijf PwC besteedt in hun vijfjarenprognose over media uitgebreid aandacht aan e-mailcampagnes. De les: ontvangers openen zulke e-mails het vaakst tussen 7 en 8 uur ‘s ochtends en het vaakst op maandagen. Personalisering is ook verstandig (Beste Linda!), net als afstemmen wie de beste ontvangers zijn. Tot slot moet je vooral niet te vaak iets te sturen.

Ik was eerlijk gezegd verbaasd over dat vroege tijdstip en de maandagochtend. Het lijkt mij logischer dat ik meer kliks haal als mensen mijn nieuwsbrief op verveelmomenten onder ogen krijgen – zoals eind van de middag. Hier speelt mee hoeveel e-mails op dat tijdstip verstuurd worden. Veel bedrijven versturen campagnes op donderdag, maar dankzij de competitie zijn er dan minder opens. Dat geldt ook voor het tijdstip. Veel bedrijven versturen een campagne net na negenen, terwijl er meer e-mails geopend worden aan het einde van de dag. De grafieken geven je gedetailleerd inzicht. Het beste advies daarbij is: probeer eens wat uit. Varieer in tijden en dagen, en check hoeveel opens en kliks je bereikt.

En oh ja, abonneer je vooral op onze nieuwsbrief!

 

TAGS
DEEL DIT BERICHT