Home / Blog / Wat kost een Vogue zonder advertenties?

Wat kost een Vogue zonder advertenties?

LATER LEZEN

Het septembernummer van Vogue is, zoals we sinds The September Issue allemaal weten, het belangrijkste nummer van het jaar. En dankzij de honderden advertenties, ook het dikste. De editie was dit jaar maar liefst 902 bladzijden dik. Zeventig procent daarvan was reclame. Designer Joseph G. Davies besloot als experiment alle advertenties uit dit nummer te ‘blokken’. Hij scheurde pagina na pagina uit en de reclame-uitingen die hij niet kon verwijderen, maakte hij zwart met een dikke markeerstift.

Wat overbleef was amper eenderde van het blad:

Vervolgens rekende hij uit hoe veel geld het tijdschrift de lezer zou kosten zonder advertentie-inkomsten. Hij kwam uit op $4.447.847,53. Nogal een verschil met de $12 die de lezer in de kiosk betaalt. Davies licht zijn berekening toe op website Design Taxi:

“By referencing VOGUE’s media rate cards, I calculated the ad expenditure of this issue for 280 full-page ads, and 45 double-page spreads. This was the amount advertisers spent, so that you could buy your copy of VOGUE at just US$12 at your local bookstore. So obviously, without the ads, I will have to pass on the cost to you.”

Tot slot plaatste Davies zijn advertentieloze Vogue op Craigslist. Dat was vorige week donderdag. Hij wacht – uiteraard – nog steeds op een koper.

Dit stuk verscheen eerder op Anke’s blog SMTHNG.

DEEL DIT BERICHT