Home / Blog / Wat vindt een docent pedagogiek van BNNs De School?

Wat vindt een docent pedagogiek van BNNs De School?

LATER LEZEN

De SchoolGisteren werd de eerste aflevering van een nieuwe BNN-docureeks uitgezonden, De School. “Het is een leven zoals het is…” “Schooldocu gefilmd met meer dan veertig camera’s”. Mij vielen vooral de reacties op Twitter op. Er bleek namelijk vooral bewondering voor het lerarenberoep. Eigen aan televisie is dat het slechts een fractie van de werkelijkheid laat zien (ondanks de vele camera’s) door de beeld- en fragmentkeuzes. Als ik verder de twitterberichten bekijk, zie je het dubbele tussen “fijn dat een school en de leerlingen dit willen en durven delen” tot de vraag of een jongen als Matthijs niet beter af zou zijn zonder dat zijn verhaal op televisie komt. Zelf heb ik meer vragen bij het tonen van het docentenoverleg over leerlingen (even is de onderwijsjurist in mij wakker geworden).

Een dergelijk programma toont vooral de veelheid van de taken die leerkrachten hebben. De vele verhalen die op een school leven, de zorg die leerkrachten ook willen dragen voor hun leerlingen. Zelf vertel ik mijn studenten (wellicht te) vaak dat de hele wereld door je klasdeur kan binnenkomen. Alles wat in de wereld gebeurt, kan ook met een van je leerlingen gebeuren of gebeurd zijn. Zowel het positieve als het negatieve.

Oh ja, bij het doorploeteren van de tweets viel ook op hoe onderwijshervormers en onderwijsbureaus op de kar sprongen voor de eigen agenda. Waar ik het meest van houd, zijn de kleine details. Van de verwelkoming aan de deur tot het belang van tassen voor meisjes. Een uitspraak als “we hebben hier veel geduld, meer geduld dan ze ooit in de wereld zullen tegenkomen”, geeft de essentie weer van wat school kan zijn. School als vrije tijd zoals Masschelein en Simons beschrijven, vrij van economische waarde.

Sommige mensen vallen over het belang van punten en slagen in de aflevering, maar los van de discussie is dit vandaag ook een realiteit. Er is ook intrinsieke motivatie merkbaar, niet in het minst bij de volwassenen trouwens. Oh, en dan is er nog het belang van de leerkracht en de relatie leerling-leerkracht.

Dit stuk verscheen eerder op Pedro’s blog X, Y of Einstein

TAGS
DEEL DIT BERICHT