Home / Blog / Wat voegt seizoen 23 van The Simpsons toe aan popcultuur?

Wat voegt seizoen 23 van The Simpsons toe aan popcultuur?

LATER LEZEN

Deze week ging het 23ste seizoen van The Simpsons van start. Een van de voordelen van animatie is dat de hoofdpersonen niet hoeven te verouderen. Daarom is de serie niet alleen de langstlopende cartoon, maar ook de langstlopende sitcom en inmiddels ook de langstlopende primetime serie (zie wiki over deze records). Een ander voordeel is dat je alles zelf mag verzinnen. The Simpsons zitten dan ook vol met zelfbedachte populaire cultuur. Zo is er het populaire biertje Duff (naar eigen zeggen gebaseerd op de bassist van Guns ’n Roses), zeventig verschillende games (nauwgezet opgetekend in deze infograhic) en een serie cartoon (over superheld Radioactive Man met zijn sidekick Fallout Boy).

Het ‘echte leven’ en fictionele producten uit de serie liepen nog meer door elkaar tijdens de lancering van de Simpsons Movie in 2007, toen filialen van de Amerikaanse supermarktketen 7-11 omgetoverd werden tot Kwik-E-Mart. The Simpsons zijn altijd bij met hun verwijzingen, ook al is de serie tijdloos ingezet. Zo zal Lisa dit seizoen haar eigen social network krijgen, probeert Bart een slaatje te slaan uit tween literature en is er een eerbetoon aan de serie Dexter met Ned Flanders als seriemoordenaar). De ontelbare gastoptredens vormen de ultieme bevestiging van de productieve wisselwerking tussen de cartoon en popcultuur. Dit seizoen vullen Gordon Ramsey en Jeremy Irons het rijtje illustere namen aan, net als huidig popicoon nummer 1 Lady Gaga.

DEEL DIT BERICHT