Home / Blog / Wederom woede over seksistische speelgoedreclame

Wederom woede over seksistische speelgoedreclame

LATER LEZEN

De nieuwe folder van Bart Smit is uit en half Twitter heeft het erover. In het cadeauboek van 160 pagina’s wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen speelgoed waarvan Bart Smit denkt dat het voor meisjes is en speelgoed dat ze voor jongens vinden. Op een pagina met als middentekst ‘Zo goed zijn als mama, dat wil je ook!’ zien we kleine meisjes in de weer met stofzuigers. In dezelfde categorie: ‘Als koken je droom is’, ‘Boodschappen doe je graag zelf’ en ‘Kapster worden, dat is wat je wilt!” ‘Jongenspagina’s’ gaan over coureur, klusser of piloot worden.

Het lijkt onbegrijpelijk dat Bart Smit zo’n foute inschatting maakt. De ophef over Lego’s blunders met genderspecifiekspeelgoed kan het speelgoedpaleis niet ontgaan zijn. Daar komt bij dat Bart Smit een Nederlandse keten is en geen Amerikaanse, waar conventionele gendernormen meer opgeld doen dan in Nederland.

Volgens socioloog Elizabeth Sweet, opgetekend door journalist Asha ten Broeke, is speelgoed sinds de jaren ’90 steeds meer genderspecifiek geworden. In het stuk wordt helaas geen verklaring genoemd. Wellicht vinden we die in het jaartal: de jaren ’90 waren ook de start van een grote backlash tegen het feminisme. Het idee bestond dat de emancipatie nu wel af was. Waar in de jaren ’70 en ’80 veel speelgoed onder invloed van het feminisme juist roldoorbrekend was, werden poppen voor meisjes en auto’s voor jongens toen weer gezien als ‘natuurlijk’.

We zijn benieuwd naar de reactie van Bart Smit op alle klachten. Er wordt luid geroepen om een algehele boycot.

 

DEEL DIT BERICHT