Home / Blog / YouTube verandert in commercieel televisiestation

YouTube verandert in commercieel televisiestation

LATER LEZEN

Bijna elke grote televisieshow heeft vandaag de dag een YouTubekanaal, waar het publiek de show in korte clipjes terug kan kijken. Een voorbeeld hiervan is het kanaal van Comedy Central,  waarop je naast clipjes uit verschillende series ook talrijke extras kunt bekijken. Naast nichezenders hebben ook steeds meer grote – vooral Amerikaanse – televisiestations zoals CBS, ABC en CNN YouTube als alternatief outletkanaal ontdekt. Dit heeft, volgens een recent onderzoek [abstract], de verhoudingen binnen YouTube radicaal veranderd. Was het aan het begin vooral de user generated content, zijn het nu de grote televisiestations die op YouTube de toon aangeven.

Het democratische karakter van YouTube, waarbij de participatie van de gebruiker centraal stond, heeft volgens de onderzoeker nu plaats gemaakt voor platte commercie met als doel zo veel mogelijk advertenties te verkopen: “What the media industry wants is for YouTube to provide an ad-friendly media environment that links content and advertisements smoothly.” User generated content staat hierbij in de weg, want advertenties werken nu eens beter naast serieuze inhoud. De samenwerking met de grote spelers uit de media-industrie kwam door de overname door Google in een versnelling terecht. Al in 2009 kreeg de site een nieuwe opmaak, waarbij de gebruiker nu uit de categorieën “Muziek”, “Film” , “Show” en “Video” kon kiezen. Alleen in de categorie “Video” was er ruimte voor user generated content. Volgens de onderzoeker hebben de grote televisiestations YouTube op deze manier ‘geformaliseerd’, dus omgevormd tot een medium waarin commerciële televisie op dezelfde manier kan worden uitgezonden als op de TV, met de daarbij horende reclameonderbrekingen.

Gelukkig is dit niet de doodssteek voor user generated content op het internet. Volgens de auteur is het internet nog volop in ontwikkeling en is de strijd tussen commerciële partijen en amateurs die op een alternatieve wijze media willen consumeren en produceren nog niet geslagen. Ook in toekomst zal er nog volop ruimte zijn voor de participerende gebruiker.