Home / Blog / Zelfzuchtige Kim Kardashian melkt selfie-haat uit

Zelfzuchtige Kim Kardashian melkt selfie-haat uit

LATER LEZEN

Cover boek SelfishKim Kardashian is de koningin van oppervlakkige roem: het is niet duidelijk waarom ze bekend is geworden, maar dat heeft haar niet verhinderd wereldberoemd te worden. In 2007 startte entertainmentzender E! de realityserie Keeping Up With The Kardashians. Drie jaar later was ze – volgens Wikipedia – de beste betaalde realityster. Uiteraard heeft ze een eigen kleding- en parfumlijn. Haar status als celebrity-koninging culmineerde dit jaar in een huwelijk met rapper Kanye West.

Serieuze pers neemt Kardashian niet serieus, net als dat serieuze pers selfies vaak bespot (zie hier ons stuk over beschouwingen over selfies). Kim en de selfie zijn zo een match made in heaven. Uitgeverij Rizzoli heeft aangekondigd in 2015 een boek vol selfies van Kardashian te publiceren. De beschrijving lijkt een provocatie. Kardashian wordt omschreven als “the modern-day personification of Marilyn Monroe”, “a true American icon” en “a trailblazer of the selfie movement”. De titel van het boek is – geheel in deze stijl – Selfish.

Een celebrity selfie speelt in op de behoefte van fans (en haters) om uit te vinden wat er ‘echt’ is aan een ster. In de promotie van het boek wordt dan ook steeds opgelepeld dat het idee ontstond toen Kim Kanye voor Valentijnsdag een fotoboek vol selfies gaf. Het versterkt het idee van ‘achter de schermen’ in een celebrity-huwelijk. Dit en het opzettelijk uitlokken van commentaar laten zien dat Kardashian uitstekend weet hoe ze het mediaveld moet bespelen en hoe ze de aandacht vasthoudt. Het is zelfzuchtig, maar bovenal heel slim.

Lees ook: Gepaste en ongepaste roem: hoe jongeren betekenis geven aan celebrities

DEEL DIT BERICHT