Home / Blog / Ziekte, rouw en weduwschap: oudere lesbiennes in film

Ziekte, rouw en weduwschap: oudere lesbiennes in film

LATER LEZEN

Frances de la Tour in Love ActuallyOudere lesbiennes hebben in het in onze maatschappij driedubbel zwaar. Die maatschappij is namelijk niet alleen heteronormatief, maar geeft ook nog eens de voorkeur aan jonge mensen. Mogen oudere mannen nog wel zichtbaar zijn, van oudere vrouwen wordt eigenlijk verwacht dat ze onzichtbaar worden. In onze beeldcultuur zijn nauwelijks oudere lesbiennes te zien. In een recent artikel [abstract] analyseert Eva Krainitzki zes films waarin lesbiennes voorkomen die er ouder dan zestig uit zien.

Het gaat om deleted scenes uit Love Actually, en de volledige films Hold Back the Night, If These Walls Could Talk 2, The Shipping News, Hannah Free en Cloudburst. In dit corpus zitten Amerikaanse en Britse producties, en onafhankelijke en mainstreamproducties. In de analyse is gekeken naar thematische constanten.

Het beeld dat naar voren komt is vreselijk deprimerend. De constante thema’s zijn ziekte, rouw, en weduwschap. Het lesbische personage staat meestal buiten een lesbische of LGBT-gemeenschap en heeft geen lesbische vrienden. Ze is dus geplaatst in een heteronormatieve context.

Op basis van theorie over ouder worden stelt Krainitzki dat de oudere lesbienne in deze films spookachtig wordt gemaakt, door te focussen op deze thema’s. Ze claimt daarbij dat de ghosted old lesbian de meest zichtbare culturele representatie van oude lesbiennes is.

Noot: Het probleem met dergelijk onderzoek is dat er geen steekproef is getrokken. Het gevonden patroon kan dus voortkomen uit de selectie van films. We weten niet of deze zes films representatief zijn voor films met oudere lesbiennes.