Home / Blog / Zo succesvol als de BBC worden doe je zo<

Zo succesvol als de BBC worden doe je zo<

LATER LEZEN

Het Europees parlement heeft herhaaldelijk gesteld dat publieke omroepen online diensten moeten ontwikkelen. Benedetta Brevini deed onderzoek (abstract) naar hoe het ethos van de publieke omroep online vorm krijgt in Italië, Spanje en Groot-Brittannië. Dat ethos is historisch gegroeid en geworteld in culturele en politieke instituties. In Groot-Brittannië is het veel sterker dan in Italië en Spanje. Dit betekent dat de BBC zich meer geroepen voelde te investeren in online activiteiten, waardoor er al snel een succesvolle online tak draaide. TVE daarentegen brengt op televisie vooral gesponsorde producties zoals reality-TV. Dat beperkte budget zien we terugkeren online, waar TVE steeds zoekt naar advertentie-inkomsten. Hoewel de Europese Unie nieuwe media-activiteiten van bovenaf probeert te stimuleren, zal het effect daarvan afhangen van de locale context en de macht van de locale publieke omroep (ook ten aanzien van de commerciële omroepen). Om dergelijk beleid te laten slagen is samenwerking met het maatschappelijk middenveld vereist, als ook met bijvoorbeeld bibliotheken en locale overheden, om tot  een universele en kwalitatief hoogstaande publieke omroep online te komen.