Home / Blog / In het hypen van televisie bestaat geen toeval: het lek van House of Cards

In het hypen van televisie bestaat geen toeval: het lek van House of Cards

LATER LEZEN

House of CardsGisteravond was het derde seizoen van House of Cards heel even te zien op Netflix. Een half uur lang hadden abonnees van deze streamingdienst toegang tot de nieuwe afleveringen die pas op 27 februari gepland zijn. Het lek was direct onderdeel van discussie op sociale netwerken: ging het om een PR-stunt of was er echt gefaald? Redenerend vanuit medialogica is het antwoord helder: in het hypen van televisie bestaat geen toeval.

Televisieproductie draait namelijk om risicoreductie. Bovendien komt de gratis publiciteit dankzij het idee van een fout Netflix te goed uit. Netflix als relatief nieuwe dienst is vooral uit op aandacht van de conventionele media. House of Cards is qua inhoudelijke thematiek en releasevorm specifiek bedoeld om journalisten aan te spreken en te laten schrijven over de serie. 

In mijn column op The Post Online beargumenteer ik uitgebreid waarom het evident een PR-stunt is.