Home / Blog / Jongeren zitten een kwartier langer op sociale media

Jongeren zitten een kwartier langer op sociale media

LATER LEZEN

Voor de elfde keer voerde marktonderzoekbureau Newcome het grootste Nederlandse onderzoek uit naar het gebruik van sociale media. De steekproef (7.021 respondenten) is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek werd online afgenomen – en daarmee werd drie procent van de bevolking die geen internet heeft niet meegewogen.

Uit de resultaten valt op dat het aantal platforms dat gebruikt wordt stijgt, vooral onder jongeren (15-19 jaar) en jongvolwassenen (20-24 jaar). Eerder zagen we al een scherpe daling in het gebruik van Facebook, dat toen nog gezien werd als de reus waar je niet omheen kon. Jongeren brengen (hierdoor?) meer tijd door op sociale media: maar liefst een kwartier extra per dag (143 minuten in 2020, 160 minuten nu). Dit zijn overigens inschattingen van de respondenten zelf. De stijging kan natuurlijk ook komen door de coronacrisis die heeft geleid tot meer schermgebruik.

TikTok is – geen verrassing – erg gegroeid, vooral onder jongeren en jong volwassen. De app neemt het grootste deel van de stijging voor zijn rekening. Daarnaast groeien Instagram (+ 5 procent), LinkedIn (+ 6 procent) en Pinterest (+ 10 procent) als het gaat om gebruikersaantallen. Dagelijks wordt er flink meer naar YouTube gekeken (+ 12 procent) en naar Instagram (+ 7 procent). Toch zit de groei eruit voor de laatste app: het groeitempo nadert het nulpunt onder de leeftijdsgroepen tot 40 jaar.

Het onderzoeksrapport is hier gratis aan te vragen.

 

TAGS
DEEL DIT BERICHT