Home / Blog / Lessen uit de geschiedenis van radio voor oorlogspropaganda nu

Lessen uit de geschiedenis van radio voor oorlogspropaganda nu

LATER LEZEN

De Zuid-Afrikaanse oorlog (1899-1902) staat bekend als de eerste media-oorlog. Er waren veel oorlogsjournalisten in het land aanwezig die verslag deden van de strijd tussen de Boeren en het Britse rijk. Dankzij telegrafie ging het nieuws snel. Veel Nederlanders steunden de boeren en er kwam een vloedgolf aan propagandistisch materiaal ons land in, om een tegenwicht te geven aan de Britse berichtgeving. Het was dus een wisselwerking van informatie: propaganda geschiedt altijd in relatie met de propaganda van een ander. Dat was ook in andere oorlogen zo.

In een speciale live-aflevering tijdens de Dutch Media Week verwonderen de Mediadoctoren zich in een nieuwe aflevering over radio in oorlogstijd. Dat doen we met Vincent Kuitenbrouwer, Universitair Hoofddocent Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen aan Universiteit van Amsterdam en coördinator van het project Mediaoorlog bij Beeld & Geluid. We bespreken vier oorlogen: de Zuid-Afrikaanse Oorlog, WWII, de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog en lessen van deze oorlogen voor de huidige oorlog van Rusland met Oekraïne. Uiteindelijk beantwoorden we de vraag hoe de Nederlandse radio functioneert in tijden van oorlog.

Meer informatie over deze podcast op de website van Onder Mediadoctoren