Home / Blog / Persuasion profiling: bedrijven buiten jouw persoonlijke denkfouten uit

Persuasion profiling: bedrijven buiten jouw persoonlijke denkfouten uit

LATER LEZEN

Vorige week schreven we over hoe een app met gezichtsherkenning data verzamelt over waar je exact naar kijkt op het scherm om zo reclames ‘beter’ af te stellen op gebruikers. Gisteren was er een rel rond de NS die op stations reizigers filmt met reclamezuilen. De zuilen leggen vast hoe mensen zich bewegen, waarnaar ze kijken en wat geslacht en leeftijdsgroep zijn. Hopelijk geeft de berichtgeving aanleiding tot aanpassing van de wet over wat we nu precies wel en niet acceptabel vinden.

Bits of Freedom [BoF] publiceerde vorige week een blogpost met een overzicht van wat er al mogelijk is met ‘persuasion profiling’: de marketingterm voor het aanpassen van verkoopargumenten (waaronder prijs) op basis van profielinformatie over individuele gebruikers. Helder en beangstigend voorbeeld: Uber weet dat sommige gebruikers bereid zijn meer bent te betalen als hun batterij bijna leeg is. Crobox is een bedrijf dat zulke profilering aanbiedt. Volgens hen stijgen de verkoopcijfers door het gebruik van dit soort profielen met 15 tot 23 procent.

Het gaat hier volgens BoF om denkfouten van consumenten, die uitgebuit worden door bedrijven: we laten ons niet overtuigen door verkoopargumenten over kwaliteit, maar door trucjes met onze emoties. Kleurenmarketing is daar een voorbeeld van. In de digitale wereld worden aanpassingen in de verkoop op individueel niveau gedaan, op basis van data die een bedrijf over jou heeft verzameld, meestal zonder dat je je daar bewust van was.

Daar kleven allerlei bezwaren aan, zoals dat gebrek aan transparantie. Bovendien is het moeilijk om te herkennen dat je op deze manier benaderd wordt. Daarnaast zijn algoritmen niet neutraal, maar racistisch en seksistisch (daarover hier binnenkort meer). De gemaakte profielen zijn doelafhankelijk, wat betekent dat ze niet alleen ingezet kunnen worden om je schoenen te verkopen, maar ook om je een politieke partij ‘aan te smeren’. BoF maakt zich extra zorgen omdat enige tegenmacht ontbreekt. Juridisch hoeven we op dit moment weinig te verwachten:

“Het consumentenrecht zou de consument moeten beschermen, maar lijkt vooralsnog niet bestand tegen de data-revolutie. Binnen dit recht zijn de verleidingspraktijken pas oneerlijk als de gemiddelde consument beïnvloed kan zijn. Om dit te beoordelen gaat het recht uit van de fictie dat deze gemiddelde consument rationeel is. Bizar genoeg hebben de verleidingspogingen voor het consumentenrecht dus geen invloed op consumenten, terwijl de data van de marketeers anders laat zien.”

De markt buit jouw kwetsbaarheden uit, en zal blijven investeren in het nog verder verfijnen van deze technologie. Daar is als consument nauwelijks iets aan te doen, maar wel als burger – bijvoorbeeld door een organisatie als Bits of Freedom te steunen.

DEEL DIT BERICHT