Sorry, maar een email plug-in gaat vrouwen niet assertiever maken
Het spijt me, ik wil niet vervelend zijn ofzo, maar er moet me toch iets van het hart.
Vrouwen vinden het moeilijk om assertief te zijn tijdens vergaderingen en bij het opstellen van emails. Dat is een bekend probleem dat voortkomt uit gegendered opgroeien: meisjes leren dat ze vooral aardig moeten zijn. Niet drammen. Daardoor verzachten ze vaak hun taalgebruik: veel ‘het-spijt-me’ en ‘ik ben geen expert’. Om vrouwen te helpen dit niet langer te doen, heeft een Amerikaanse bedrijf een plug-in voor Gmail bedacht.
Als je iets typt in een mail als “Does that make sense?” zet de plug-in zo’n rood lijntje onder je tekst. Zo word je je bewust van je verzachtende taalgebruik dat je kernboodschap ondermijnt. Op Medium legt de initiatiefnemer het achtergrondverhaal uit. Naast de plug-in is er een website waar je kunt beloven dat je in 2016 een meer effectieve communicator gaat zijn:
“In 2016, I will be a more effective communicator. I will only use “sorry” in emails when I mean it. I will not say “I think” things that I know. I will be more conscious of my tone and it’s impact.”
De campagne richt zich op bewustwording en gedragsverandering. Dat is een goede zaak, maar hier hebben we natuurlijk niks aan. Het verandert niets bij de ontvanger, die degene is die assertief gedrag van vrouwen als bitchy beschouwt. Het zijn vooral vrouwen die elkaar zulk taalgebruik aanleren, die verwachten dat andere vrouwen aardig en inschikkend zijn. Deze campagne legt zulke mechanismen van onderling seksisme niet bloot. Sorry dat ik het zeg.