Home / Blog / Wat zijn NFTs en waarom gaan ze de culturele sector wel/niet veranderen

Wat zijn NFTs en waarom gaan ze de culturele sector wel/niet veranderen

LATER LEZEN

Een NFT is een non-fungible token, het buzzwoord momenteel in de culturele sector. ‘Fungible’ betekent ‘verwisselbaar, (onderling) vervangbaar’, en zo’n token is, zo legt NRC uit, “een digitaal eigendomstraktaat van een digitaal product”. Die eigendomsakte wordt vastgelegd via blockchain, dat je kunt zien als een

“een digitaal grootboek dat bestaat uit een netwerk van computers dat met cryptoberekeningen alle transacties bijhoudt die, in dit geval, met NFT’s gedaan worden. Alle aan- en verkopen ooit kun je erin terugvinden, en zo kun je zien of iets uniek is of niet”.

Het grote voordeel is dus dat een NFT niet te kopiëren is. Dat betekent dat je met een NFT niet te kopiëren concertkaartjes kunt verkopen, voor een vaste prijs. Het betekent ook dat je eigenaar kunt worden van een mp3, die je vervolgens online kunt zetten waar hij wél eindeloos gebruikt kan worden. Die mensen kunnen de mp3 wel beluisteren, maar jij blijft de eigenaar ervan.

Gaat dit nu de culturele sector veranderen? Makers daar zitten met verschillende problemen. In de muziekindustrie heb je tussenpersonen die veel geld inpikken; in de podcastwereld daarentegen ben je qua verdienmodel vooral aangewezen op de welwillendheid van je luisteraars om te doneren via platforms als Patreon en PetjeAf. In beide gevallen is het interessant om exclusieve content te kunnen verkopen, direct aan de luisteraar.

NRC interviewde Josh Katz, directeur van cryptobedrijf YellowHeart. Hij stelt dat NFT’s bezit en schaarste terugbrengen in de muzieksector:

“Neem bandshirts. Die kunnen eindeloos doorverkocht worden zonder dat de artiest daar iets voor krijgt. Maar met een digitale variant ervan – een avatar in een game, bijvoorbeeld – kun je in de NFT ‘schrijven’ dat de artiest bij elke verkoop een klein percentage krijgt.”

Dat klinkt geweldig, maar het wordt nu wel erg gehypet. Blockchaintechnologie vinden mensen lastig te begrijpen en cryptovaluta zijn absoluut niet ingeburgerd. Niet iedereen heeft bitcoin. Bovendien is de vraag welke waarde zo’n NFT nu precies vertegenwoordigt. Wat heb je eraan officieel eigenaar te zijn van een digitaal product, zoals de eerste tweet van Twitter-eigenaar Jack Dorsey? Die werd vorige week voor $2,9 miljoen verkocht. Verhandelen, zegt computerwetenschapper Jorge Stolfi in NRC: NFT’s zijn een hedendaagse tulpenmanie.

Als je wilt meedoen aan de hype, kan je terecht bij Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth. Zij verkopen het logo van hun podcast Een Podcast over Media. Bieden kan via Marktplaats. Op moment van schrijven stond het hoogste bod op €1.111,11.

TAGS
DEEL DIT BERICHT