Home / Blog / Welke podcasts zijn aantrekkelijk voor adverteerders

Welke podcasts zijn aantrekkelijk voor adverteerders

LATER LEZEN

Podcasts zijn al een tijdje booming, maar voor makers is het nog steeds lastig er geld mee te verdienen. Marktonderzoekbureau Nielsen publiceerde in februari een rapport waarin ze stellen dat podcasts “the new audio opportunity” zijn – al klinkt dat spectaculairder dan het is, want hoeveel andere audiokansen zijn er? (Ik denk één: radio.) Dat neemt overigens niet weg dat podcasts inderdaad interessant zijn voor adverteerders.

Etnische groepen luisteren naar verschillende onderwerpen
In het rapport, dat gaat over Amerikaanse mediagebruikers, legt Nielsen de nadruk op verschillende demografieën, ‘diverse publieken’, dat wil zeggen Latino, Zwart en Aziatisch. Niet alleen zijn podcastluisteraars qua achtergrond diverser dan de Amerikaanse bevolking (41% van de podcastluisteraars is niet-wit, tegenover 34% van de bevolking), de groei onder deze groepen is ook groter. Onder Latino-luisteraars is de groei het sterkst. Zij zijn bovendien bijzonder omdat ze meer dan andere groepen naar kinder- en familiepodcasts luisteren.

Witte Amerikanen: geschiedenis, wetenschap, maatschappij & cultuur, nieuws, true-crime
Aziatische Amerikanen: technologie, wetenschap, business, nieuws, maatschappij & cultuur
Zwarte Amerikanen: muziek, gezondheid, religie, kids & familie, bestuur,
Latino Amerikanen: kids & familie, technologie, muziek, kunst, vrije tijd

Engagement
Podcastluisteraars luisteren aandachtig en dat maakt ze aantrekkelijk voor adverteerders. Ook in de effectiviteit van reclames tijdens podcasts zijn er etnische verschillen. Zwarte en Latino Amerikanen bezoekers vaker een winkel naar aanleiding van een spotje, zowel voor meer informatie als om een product te kopen.

Bovendien hebben podcastluisteraars een hoger inkomen dan de gemiddelde bevolking. De hoogste inkomens luisteren trouwens het meest technologiepodcasts.

Algemene inzichten
Tot slot is het goed om te weten dat de luistertijd niet is gedaald tijdens corona. Meer dan de helft van de Amerikanen luistert minstens eens per week naar podcasts, 15 procent doet dat dagelijks.

Het rapport bevat nog nadere uitsplitsingen naar genre onder zware/lichte luisteraars, leeftijd, plaats van luisteren, dagdeel, inkomen en gender. Daar zaten geen opvallende resultaten tussen.

DEEL DIT BERICHT