Home / Blog / Mensen zien helemaal niet zoveel nieuws via Facebook

Mensen zien helemaal niet zoveel nieuws via Facebook

LATER LEZEN

De best beluisterde aflevering van de podcast Onder Mediadoctoren uit 2017 ging over filterbubbels. Het was een veel besproken fenomeen vorig jaar, omdat mensen zich zorgen maken over de effecten van nieuwsvoorziening via sociale kanalen. Als je alleen nog leest wat je vrienden lezen, krijg je een eenzijdige selectie van het nieuws te zien – zo gaat het idee. In de podcast legt communicatiewetenschapper Sanne Kruikemeier echter uit dat er weinig empirisch bewijs is voor filterbubbels.

Een recent onderzoekje van Nieman Lab sluit daar – in zekere zin – bij aan. Redacteur Shan Wang vroeg 402 Amerikanen van 18 jaar en ouder (geen representatieve steekproef) om de eerste tien posts uit hun Facebook newsfeed met haar te delen. De conclusie: de helft van de respondenten zag helemaal geen nieuws in die eerste tien berichten, zelfs niet als je de definitie van nieuws extreem oprekt tot ook celebrity-nieuws en sportuitslagen. Daarnaast zag nog eens een kwart maar één nieuwsbericht.

Ook interessant was dat vrijwel alle posts gedeeld waren door vrienden en dat slechts vier procent van alle berichten afkomstig waren van de oorspronkelijke nieuwsbron. Dat laat zien hoe moeilijk het is voor kranten en andere nieuwsmedia om via Facebook mensen te bereiken. Facebook heeft hier veel macht:

“Facebook has immense power over the news industry — hosting our stories, delivering the readers, facilitating spaces for those readers to gather, encouraging us to spin up Facebook groups, and incentivizing us to make awkward live video and now, longer video, and video tailored for commercial breaks (sorry, “midroll” ads). Just last week, Facebook confirmed it wouldn’t renew contracts with the publishers and celebrities it had paid to make all that live video. It also introduced News Feed tweaks to account for videos distributed by pages that have more loyal viewers, and trials for ads that would run before a video starts in its dedicated Watch section.”

Nieuwsmedia zijn afhankelijk van de grillen van Facebook. Op het sociale netwerk moeten ze concurreren met berichten die direct afkomstig zijn van vrienden en familie, en waar Facebooks algoritme de voorkeur aangeeft. Het gebrek aan transparantie van Facebook maakt die positie nog benarder. Slecht nieuws dus voor de journalistiek, maar goed nieuws voor de mensen die zich zo’n zorgen maken om filterbubbels.