Kartonnen chips voor je apolitieke vrienden
Doritos heeft in de VS een nieuw soort chips op de markt gebracht van karton. Dat schrijf ik niet omdat ik Doritos niet lekker vind (al klopt dat wel), maar omdat de chips letterlijk van karton zijn. De zak is bedoeld om aan een van je vrienden te sturen die niet geregistreerd staat om te stemmen. De chipsfabrikant werkt daarbij samen met Rock The Vote, een organisatie die erop gericht is om jonge mensen over te halen zich te registreren zodat ze kunnen stemmen bij de verkiezingen. Rock The Vote – de hippige naam verklapt het al – zet daarbij al jaren sterk in op populaire cultuur als een middel om hun boodschap te verspreiden.
Daarnaast heeft Doritos een campagne lopen waarbij consumenten worden aangemoedigd te stemmen op één van hun twee populaire smaken: Nacho Cheese in een speciale rode verpakking en Cool Ranch in een blauwe. Doritos is uiteraard niet het enige merk dat inhaakt op de presidentsverkiezingen. Maar deze campagne verhult mooi hoe weinig er eigenlijk te kiezen is: Doritos is onderdeel van Frito-Lays dat de chipsmarkt domineert. ‘The boldest choice is making a choice’ is de bijbehorende slogan. Wij hebben geen idee wat dat betekent, maar het klinkt leuk.
De campagne loopt goed. De chips zijn in ieder geval op.