• Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
  • Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
 
8 februari 2023

Van TikTok krijg je geen anorexia

Vandaag verscheen in De Groene Amsterdammer een onderzoeksartikel over TikTok als fuik van eetstoornissen. De toon is uiterst alarmerend: “‘The happiest place on the internet’ schiet ernstig tekort”, kondigt het artikel aan. Als je geïnteresseerd bent in overmatig afvallen, krijg je al snel heftige content voorgeschoteld. Hoewel de auteurs zorgvuldig zijn in hun formuleringen, is

Uiterlijk
7 februari 2023

Hoe seks uit de bioscoop verdwijnt

Vroeger waren superheldenfilms geil. Toen George Clooney Batman speelde, had zijn pak zelfs harde tepels ingebouwd. Tegenwoordig zijn superhelden seksloos, net als de andere grote films waarvoor mensen naar de bioscoop gaan. Films waarin mensen wel seksen verschijnen doorgaans direct op de streamingdiensten. Let wel, het gaat hier om Amerikaanse films: Europese films ondervinden niet

film

Misinformatie over desinformatie: het is veel minder erg dan kranten je willen laten denken

Fake news, infodemic, post-truth: sinds Trump en daarna de coronacrisis is de aandacht voor onjuiste informatie online gigantisch. ‘Misinformatie’ (niet te verwarren met desinformatie) wordt gezien als een van de grootste problemen van onze tijd, zelfs als bedreiging voor de democratie. Zulke alarmistische berichten komen echter niet overeen met uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. In een

Printmedia
3 februari 2023

Volgens trendwatchers is trendflatie de trend van 2023

We leven in hyperreflexieve tijden. We zaten nog maar net in lockdown toen er al allemaal think-pieces verschenen over de blijvende impact die corona mogelijk zou hebben op onze wereld. Zo wordt ook elke kledingstijl die een paar celebrities gemeen hebben meteen tot mode benoemd, net zoals een bepaald gedeeld perspectief op een onderwerp op

Uiterlijk
2 februari 2023

Waarom Netflix de afgelopen jaren van prestige naar gekookte spaghettislierten ging

Alsof ze iedere week een hand gekookte spaghettislierten tegen de muur gooiden om te kijken wat er bleef plakken. Zo had ik tot voor kort de release-strategie van Netflix van de afgelopen jaren omschreven. Het was mij namelijk al een tijdje niet helemaal meer duidelijk wat de visie van de streamer omtrent nieuwe series precies

Televisie
1 februari 2023

Subcultuur: goonettes, vrouwen die trots zijn op hun urenlange masturbatiesessies

Een anonieme bron mailde me deze link over een nieuwe seksuele subcultuur: goonettes. Een goonette is het vrouwelijk equivalent van een gooner, leer ik van Urban Dictionary, een vrouw in wiens leven porno overheerst. Ook wel bekend als gooner girl of girl gooner. Ik kan naast het artikel op de website Input maar weinig informatie

Digitale media
31 januari 2023

‘Enshittification’: hoe platformen zichzelf tot onmisbare en vervolgens waardeloze gedrochten maken

“Here is how platforms die: first, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves. Then, they die.” Gisteren schreven we over platformeconomie naar aanleiding van de aflevering van Onder Mediadoctoren

Digitale media
30 januari 2023

Wat platformen doen met creativiteit

Er zijn twee soorten gebruikers van platformen als streamingdiensten en sociale netwerken: de gewone en de adverteerder. Platformen bedienen daarmee een double-sided market en weten die twee partijen beter dan ooit in de geschiedenis samen te brengen. Hoewel er sprake is van een democratisering van de productiemiddelen – iedereen kan content maken – is er

Audio
27 januari 2023

‘Kaolo’ is net als ‘kapot’: over versterkers in straattaal

In januari ging een TikTok-video van Roué Verveer viraal [nieuwsbericht] over het veelgebruikte straatwoord kaolo. In het Surinaams betekent het ‘poepgat’, een scheldwoord dat je niet zomaar gebruikt stelt Verveer. Het filmpje werd meer dan 60.000 bekeken en ook op andere plekken gedeeld. “Eindelijk iemand die het zegt”. Maar taal is niet statisch en straattaal

Uitgaan
26 januari 2023

Een kleine geschiedenis van de internettrol

Do not feed the trolls, was langs het advies aan nieuwkomers op sociale netwerken. Het was een internetwijsheid: trollen proberen je te provoceren omdat ze een emotionele reactie bij je willen uitlokken, zoals je kleine broertje vroeger deed. Jouw reactie maakt het erger, gewoon negeren dus. Nu hoor je zelden nog iemand over internettrollen. Whitney

Digitale media
25 januari 2023

De ultieme queen: hoe RuPaul zowel geschiedenis, heden als toekomst van drag is

In de realityserie RuPaul’s Drag Race wordt zogenaamd gezocht naar “America’s next drag superstar”. Dragqueens strijden om de titel en wie wint mag zich verzekerd voelen van aandacht en werk. Het imperium van RuPaul is veelomvattend: niet alleen de Amerikaanse versie, maar ook gelokaliseerde versies in diverse landen, popmuziek en theatershows. RuPaul fungeert daarbinnen als

Televisie
23 januari 2023

Het aantal nieuwe podcasts neemt af

Er zijn meer dan drie miljoen podcasts – een schokkend aantal als je bedenkt dat het om een relatief jong medium gaat. Het toont hoe laagdrempelig podcasten is: iedereen kan een podcast beginnen en veel mensen doen dat ook. Het grote probleem daarbij is luisteraars vinden – of luisteraars jou te laten vinden. Grote uitgeverijen

Audio
Oudere berichten
  • Kennis over populaire cultuur
Diep Onderzoek | Bezoekadres: Lauriergracht 116C, Amsterdam | info@dieponderzoek.nl | 084-8827972