Spotify is geen podcast app, maar een streaming platform
Laatst stuurde ik een bekende van deze nieuwsbrief een geheime RSS-feed van een coole podcast. “Hoe moet ik dit openen?” kreeg ik terug. Ik legde geduldig uit dat in de meeste podcastapps ergens een knopje zit om RSS-feeds toe te voegen. “Ik heb niet de goede podcastapp. Ik probeer het wel even op de laptop morgen”. Mezelf inmiddels inhoudend deze persoon niet direct voor boomer uit te maken, vroeg ik over welke podcastapp het ging. “Ik heb Spotify, NRC Audio, Podimo, NPOLuister en Soundcloud”. Zodoende kwam de vraag op: wat maakt nu een/de goede podcastapp?
Open versus gesloten
Je moet de afgelopen vijf jaar wel onder een steen hebben gelegen om niet door te hebben gehad dat het podcastlandschap in rasse schreden is vercommercialiseerd. Laatst kreeg ik zelfs een STER-reclame voor de NPO Luisterapp voordat ik een filmpje mocht kijken op de site van de NOS. Allemaal goed voor de concentratie van het geld van een kleine groep mensen natuurlijk. Bijna twee jaar gelden schreef ik al over hoe commerciele partijen het podcastlandschap proberen te centraliseren in deze nieuwsbriefeditie.
De RSS-feed is een unieke mediavorm, niet in de laatste plaats omdat het eigenlijk nog steeds niet goed gelukt is om die te commercialiseren. Zonder heel technisch te worden: RSS is de manier waarop podcasts worden gedistribueerd. Het zorgt er voor je je kan abonneren op een podcast via een podcastapp. Je zou een podcastapp dus zien als een soort browser voor de podcastcatalogi. Net zoals in een browser, waar je vroeger nog een website intikte, plemp je inmiddels gewoon een zoekopdracht in je zoekbalk. Je krijgt dan allerlei hits en kiest waar je naar op zoek bent¹. Podcasts waar je naast de zoekbalk ook nog een optie hebt om RSS-links te plakken, schaar ik even onder de ‘open’ podcastapps. Podcasts die niet via RSS publiceren, noem ik zelf net als Podnews dan ook liever ‘shows’ dan podcasts.
Er zijn dus ook podcastapps waar je als luisteraar niet handmatig RSS-feeds kunt toevoegen (zie alle bovenstaande), de gesloten podcastapps. Deze apps lijken dan ook meer op streamingvideo-apps, omdat ze vaak exclusieve content aanbieden. Uiteraard valt er voor zo’n contentsilo ook wel iets te zeggen: je kan niet in de NPO Start-app Netflix- of HBO series kijken, omdat we daar immers niet voor hebben betaald met onze belastingcenten (tenzij ze de rechten kopen natuurlijk). Tegelijkertijd is het heel vreemd dat gesloten podcastapps wél alle gratis beschikbare podcast ook mogen afspelen. Om de vergelijking met de streamingapps in stand te houden: dat is toch beetje alsof je via Disney+ ook ineens alle content van YouTube zou kunnen kijken.
Wherever you get your podcasts
Hoewel het landschap inmiddels dus is vercommercialiseerd, hoor je nog altijd in trailers of credits dat je podcasts kunt vinden “in je favoriete podcastapp”. Maar stel dus dat ik je een RSS-link stuur van een geheime coole podcastfeed, dan kan je daarmee in ieder geval niet terecht bij veel commerciëlen. Dat marktaandeel laten liggen is natuurlijk niet zo slim van ze, al begrijp ik dondersgoed dat het aantal mensen dat RSS-feeds wil plakken miniem is.
Neem ik het je kwalijk als je geen goede podcast app gebruikt? Niet direct, want het is zeker onoverzichtelijk en er wordt immers alleen reclame gemaakt voor commerciële podcastapps.
Wat mij betreft is het dus zeker niet “wherever you get your podcasts“: de persoon waarmee dit blog begon had zeker geen goede podcastapp. Gebruik in ieder geval een app waarin je feeds kunt toevoegen, uiteraard het liefst gemaakt door een autonome ontwikkelaar: ga voor Overcast of Castro voor iOS en Pocket Casts op de andere platforms!
—
¹ Om het wel technisch te maken: zoeken gaat in podcast apps een stuk slechter dan in browsers, juist omdat de content niet gecentraliseerd wordt aangeboden. Veel podcast apps maken gebruik van de database van Apple, maar als je in Spotify gevonden wil worden moet je je RSS feed als maker daar ook aanbieden. De zoekfunctie in Spotify is vele malen beter dan welke app ik ook ken, omdat zij door het verzamelen van die feeds betere resultaten kunnen aanleveren. Zoeken op Youtube werkt dan ook zo goed omdat iedereen zijn video’s op de servers van Youtube (Google dus) upload. Deze gecentraliseerde platforms hebben teams met developers die ze op zoekresultaten los kunnen laten.
Dit stuk verscheen eerder als Lievens nieuwsbrief Heb je nog een podcasttip? waarin hij wekelijks over podcasts schrijft en uiteraard podcasts tipt. Abonneren kan hier.