Home / Blog / Amazon ontwikkelt algoritme dat mode ontwerpt en checkt hoe cool zijn creaties zijn

Amazon ontwikkelt algoritme dat mode ontwerpt en checkt hoe cool zijn creaties zijn

LATER LEZEN

Het onderzoekslab van Amazon, Lab126, werkt aan ‘slimme’ machines die mode ontwerpen. Het gaat om twee neurale netwerken, waarbij eentje sites als Instagram afstruint om te zien wat in de mode is, waarbij de ander vervolgens wat hip is exact ontwerpt. De twee systemen werken voortdurend samen: waar de een mode aflevert, checkt de ander of het wel echt mode is.

Amazon zet groot in op de online verkoop van kleding. Het bedrijf maakt daarbij graag gebruik van grote datasets om wereldwijde trends in kaart te brengen. Het denkt ook via zulke systemen te begrijpen hoe mode werkt. Amazon heeft al een ‘handige’ camera en app, Echo Look, waarmee je foto’s van jezelf kunt maken en waarmee je vervolgens outfits uit je digitale kledingkast kan vergelijken. De app geeft je feedback op hoe je eruit ziet. Uiteraard gebruikt Amazon ook deze beelden voor de kunstmatige mode-ontwerpers.

Erbarmelijk
Hoewel modehuizen op korte termijn nog weinig te vrezen, is deze vorm van kunstmatige intelligentie op vele punten slecht nieuws. De cyclus van ontwerpen-productie-distributie is de laatste jaren al veel korter geworden. Deze ontwikkeling van hoge omloopsnelheden wordt fast fashion genoemd. Kledingmerken brengen snel goedkope producten op de markt, zodat consumenten meer kopen. Het is het tegenovergestelde van duurzaamheid. Omdat er zoveel water en chemicaliën voor worden gebruikt is het reden voor organisaties als Greenpeace om flink aan de bel te trekken.

Uit de berichtgeving rond Amazon’s modemachines blijkt niet waar de kleding geproduceerd zal worden, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niet door zelfstandig werkende machines zijn. Fast fashion wordt gemaakt in lage-lonen-landen onder slechte werkomstandigheden en Amazon zal daarop geen uitzondering zijn. Sterker nog, het online warenhuis staat bekend om zijn erbarmelijke werkomstandigheden. De enige manier om zulke praktijken van deze multinational te stoppen is er niet kopen. Laten we hopen dat hippe mensen daarin het voortouw zullen nemen.