Home / Blog / De bloei van biseksualiteit in Amerikaanse series

De bloei van biseksualiteit in Amerikaanse series

LATER LEZEN

Biseksuelen komen er bekaaid van af in populaire cultuur, zo schreef ik eerder. Doorgaans wordt het bestaan van biseksualiteit ontkend en als er wel biseksuelen verbeeld worden gebeurt dat meestal op een negatieve manier, als onbetrouwbare psychopaat. Captain Georgiou uit het mirrorverse in Star Trek: Discovery is daar het meest recente voorbeeld van. Gelukkig lijkt het tij eindelijk te keren.

In de zeer aanbevolen serie Crazy Ex-Girlfriend zit een karakter dat vrolijk uit de kast komt als bi. Darryl Whitefeather heet hij, en de representatie van zijn biseksualiteit is onproblematisch.


Darryl is niet het enige recente personage. Voor Vulture schreef Kathryn VanArendonk over “the bisexual boom on tv”. Zij noemt:

  • Crazy Ex-Girlfriend: Darryl, Maya (klein personage) en Valencia;
  • The Good Place: Eleanor Shellstrop (al is dit erg zwak: Eleanor zegt dat ze een vrouwelijk personage aantrekkelijk vindt);
  • Broad City: Ilana;
  • Brooklyn Nine-Nine: Rosa;
  • Grown-ish: Nomi;
  • Jane the Virgin: Petra.

VanArendonk probeert de toename ook te verklaren. Volgens haar zijn biseksuele verhaallijnen interessanter dan heteroseksuele verhalen. Of liever gezegd: we zijn ondertussen wel klaar met heteroseksuele verhaallijnen:

“I have seen so, so many love triangles. I have seen so many will-they-won’t-theys that then coalesce into “they did!” and then have to find somewhere else to push the story. I have seen countless heterosexual true loves, and I’ve watched them grow into flawed but loving marriages, and I’ve loved many of them. But it is just so nice to watch love stories that explore territories outside the painfully familiar “how will that nice lady ever land a husband” world. It’s so nice to watch stories with something different to say about attraction and the complexity of adult relationships.”

Daarmee bestaat er een risico om biseksualiteit te exotiseren. Bij homoseksuele personages geldt vaak dat ze alleen maar interessant zijn voor een comingout-verhaallijn, om vervolgens nooit meer terug te keren [zie dit onderzoek]. We maken pas echt vooruitgang als het totaal geen issue meer is – zoals Star Trek: Discovery het wel goed heeft gedaan met de relatie tussen Lt. Paul Stamets en Hugh Culber.

DEEL DIT BERICHT