Deze simpele oplossing voor clickbait zal je versteld doen staan
Clickbait is de Engelse term voor in het oog springende koppen die de internetter verleiden om op een linkje te klikken (een goed Nederlands woord zou misschien ‘loklink’ zijn). De site Upworthy is uiterst bedreven in het maken van zulke koppen. Het gaat om eenvoudige trucjes die al vaak geïmiteerd zijn. The American Reader legt uit dat het meestal gaat om een banale claim, die dan door een toevoeging interessant wordt (These Kids Literally Swim With Sharks. But What’s Really Scary Is How Their Parents Make A Living). Een andere beproefde vorm is de toevoeging dat het je vertrouwen in de mensheid zal herstellen of dat je er andere specifieke emoties van krijgt (Walmart Workers Capture What It’s Like Being In Their Shoes. It’s Heartbreaking). Tot slot zijn er varianten op “je geloofde niet wat er daarna gebeurde”.
Loklinks zijn dus retorische trucjes om lezers te trekken. Ze worden al een tijdje benoemd en herkend (wij schreven er eerder dit over). We mogen misschien zelfs wel zeggen dat het internet inmiddels een beetje clickbait-moe begint te raken. Sinds begin mei bestaat het Twitter-account Saved You A Click. Het account retweet clickbait-tweets en geeft het antwoord waarnaar verwezen wordt gewoon weg. Zo wordt je nieuwsgierigheid direct bevredigd en hoef je geen klik te verspillen aan degene die je probeert te lokken.
Gevonden via Anne Helmond.