Home / Blog / Is het het waard om te betalen voor AI?

Is het het waard om te betalen voor AI?

LATER LEZEN

Het begon een beetje aan te tikken: €15 per maand voor een AI-transcriptietool, €10 voor een AI-tool die PDFjes kan lezen, €7,50 voor eentje die documenten vertaalt. AI is handig en tijdbesparend, maar hoeveel is handig me waard? Nu de hype ietwat gaat liggen, werpt die vraag zich op. Niet alleen voor kleine professionals zoals ik, maar ook voor grote bedrijven. Niet in de minste plaats omdat je nog steeds op moet letten: AI maakt immers fouten.

‘Early Adopters of Microsoft’s AI Bot Wonder if It’s Worth the Money’, kopt de Wall Street Journal. Het artikel gaat vooral over Microsoft en de tool Copilot for Microsoft 365, een AI-upgrade voor Word, Outlook en Teams. Microsoft verwacht er veel van, maar bedrijven vragen zich af of ze hier wel $30 per maand per werknemer voor willen betalen. Testers zijn blij met bepaalde features:

“In November, Microsoft’s survey of early testers of the software found that 77% of them didn’t want to give it up because it saves workers’ time. Meeting summaries saved people about 30 minutes a meeting. Artificial-intelligence-assisted writing saved users six minutes on writing first drafts, Microsoft said.”

Maar omdat je niet volledig op AI kunt vertrouwen om bijvoorbeeld een meeting correct samen te vatten of de juiste berekeningen te maken in Excel is er ook veel twijfel. Bovendien zijn sommige functionaliteiten van Copilot nog teleurstellend, zoals het genereren van Powerpoint-slides.

Het lijkt er dus op dat je goed moet weten wat een tool precies kan en wat niet. Zelf houd ik beter in de gaten hoe vaak ik iets gebruik: als ik even geen interviews afneem, moet ik die transcriptietool ook even stopzetten.

Vandaag toevallig (?) ook in het nieuws:  AI hype has echoes of the telecoms boom and bust .

Misschien ook relevant: deze aflevering van Onder Mediadoctoren over AI voor docenten. 

TAGS
DEEL DIT BERICHT