Netflix verkoopt wiet ter promotie van tv kijken
In de Verenigde Staten is het niet verboden om reclame te maken voor geneesmiddelen. Marihuana mag in een aantal staten onder het mom van medische redenen verkocht worden, en daarom mag er dus ook reclame voor gemaakt worden. Toen ik een maand in Colorado verbleef verbaasde ik me enorm over de paginagrote wietadvertenties in kranten. Nu steeds meer staten (medische) marihuana legaliseren, kan het niet lang meer duren voor we grote campagnes gaan zien.
Netflix doet daar vast een aanzet toe. Ter promotie van de nieuwe comedyserie Disjointed (waarin Kathy Bates een legale wietdealer speelt) heeft Nextflix twaalf speciale wietsoorten laten ontwikkelen. Ze waren een weekend lang te koop in een pop-up winkel in Los Angeles, uiteraard alleen beschikbaar voor mensen met een gezondheidsverklaring – een makkelijk te verkrijgen pasje waarop staat dat je een medische aandoening hebt waarvoor je wiet mag/moet roken.
De zes soorten zijn gekoppeld aan zes series. Grappige series krijgen een sativa, terwijl Netflix meent dat bij drama een indica beter op de plaats is. De softdrugs worden verkocht onder de naam The Netflix Collection.
Het is een slimme promotiestunt (wij schrijven er ook over!) en Netflix heeft zich goed geprobeerd in te dekken tegen de kritiek. Zo geeft de dienst aan niets te verdienen aan de verkoop van de wiet. Dat is raar, want de bedoeling van deze reclame is dat meer mensen Netflix gaan kijken.