Home / Blog / Gezichtherkenning met augmented reality zodat je meer spullen gaat kopen

Gezichtherkenning met augmented reality zodat je meer spullen gaat kopen

LATER LEZEN

Een van de redenen waarom Snapchat zo populair is de mogelijkheid filters te gebruiken. Niet alleen kan ik mezelf zien als hond of schattig konijn, ik krijg er ook gratis een make-up makeover bij. Je wimpers zijn ineens vol en je wangen hebben een fris blosje. Snapchat combineert hiervoor gezichtsherkenning met augmented reality. Hartstikke leuk, maar ook commercieel interessant.

Smashbox is een Amerikaans cosmeticamerk dat een zelfde soort feature aanbiedt. Je kiest voor een bepaalde kleur lippenstift of oogschaduw en ziet direct hoe het je staat. Superhandig. Smashbox buit de feature echter verder uit. De camera legt namelijk vast waar je naar kijkt op het scherm. Eye-tracking dus. Het bedrijf weet zo waar je ogen op blijven hangen en gaat ervan uit dat je extra geïnteresseerd bent in het product waarnaar je langer kijkt. De gebruiker krijgt dan een uitnodiging om meer details van dat product te bekijken.

Volgens Contagious Magazine heeft Smashbox zo een veel hogere conversierate weten te halen: maar liefst 27 procent meer mensen klikten door.

Gebruikers moeten – gelukkig – toestemming geven voor de eyetracking feature. Het is een goed voorbeeld van hoe personalisatie tegelijkertijd nuttig en een beetje creepy is. Er liggen hier veel kansen voor bedrijven, waardoor consumenten extra alert moeten blijven voor ongewenste tracking.

Luister ook de podcast van Onder Mediadoctoren over persoonstargeting