Facebook luistert mee dankzij je ‘slimme’ Ray-Ban zonnebril
In 2013 werd Google Glass groots aangekondigd: een AR-bril waarmee je foto’s en filmpjes kon maken en toegang had tot andere diensten van Google. Maar mensen vonden het idee te opdringerig, met name omdat je ongemerkt gefilmd kon worden. De term glasshole was de doodsteek. Sindsdien zijn er andere pogingen geweest, zoals deze uit 2018, maar zonder succes. Zo’n ‘slimme’ bril is wel nodig voor de metaverse waarover we vorige week schreven. Nieuwe versies kunnen dus niet uitblijven, zoals de recent verschenen Ray-Ban Stories, een samenwerking tussen Ray-Ban en Facebook.
Het grote voordeel is natuurlijk de samenwerking met Ray-Ban. De bril ziet eruit als een klassieke Ray-Ban zonnebril, en die is al decennialang onverminderd cool. Echt handig aan de bril is dat je kunt filmen zonder een camera of telefoon in je handen te hebben. Een wit lampje geeft aan dat de bril aan het opnemen is. Het is overigens geen AR-bril en er wordt dus geen informatie voor je oog geprojecteerd.
De Ray-Ban Stories is wel een slimme bril, wat hier wil zeggen dat je de bril kunt commanderen door bijvoorbeeld te zeggen ‘hey Facebook, take a video’. Dat betekent ook dat Facebook meeluistert. Het grote nadeel lijkt me de samenwerking met dat totaal niet coole bedrijf.