Home / Blog / Streaming bedreigt de e-sportsindustrie

Streaming bedreigt de e-sportsindustrie

LATER LEZEN

Professioneel gamen is topsport. Het vereist training, en dat betekent de hele dag spelen. Daar staat ook wat tegenover. Aan het prijzengeld en sponsordeals kun je een aardige boterham verdienen – luister vooral de aflevering over e-sports van Onder Mediadoctoren. Volgens Wired is deze industrie nu gevaar omdat professionele gamers meer heil zouden zien in streamen.

Als streamer kan je bovendien beter je eigen tijd indelen en heb je meer zeggenschap. Het gaat om een trend:

“The shift goes beyond a couple dozen burned-out esports pros. Esports organizations, game publishers, and even sponsors are also slowly reallocating attention and resources from competitive tournaments to video game streamers. The movements reflect, at least in part, serious concerns among esports professionals about the health of their industry, and several told WIRED that they’re investing more in gaming content creators or influencers as a way to diversify their business.”

De spelers houden dus nog wel deals met e-sportsorganisaties, die hen helpen sponsors en andere zaken te regelen. Voor sponsoren is dat interessant omdat streamers een groter bereik hebben dan toernooien. Naar een Call of Duty-toernooi kijken bijvoorbeeld 70.000 mensen, terwijl een individuele streamer dat zelf makkelijk haalt. Met een individu kan je je bovendien beter identificeren dan met een team, en dat maakt zo’n persoon interessant voor merken. Celebrities helpen spullen verkopen.

Daar zit ook een keerzijde aan: niet iedere gamer is immers even charismatisch en goed in het binden van publiek.

TAGS
DEEL DIT BERICHT