Home / Blog / Gratis cursus twitter in vijf stappen

Gratis cursus twitter in vijf stappen

LATER LEZEN

Bedrijven willen een graantje meepikken van de hype rondom sociale media, maar weten vaak niet hoe. Zo zetten ze hiervoor soms een stagiair in omdat zij nieuwe media met jeugd associëren, een beslissing die volgens Marketingfacts desastreuze gevolgen kan hebben. Marketeers, coaches en diverse charlatans spelen slim in op het gebrek aan kennis bij bedrijven door dure cursussen twitter en personal branding aan te bieden die het niveau van common sense vaak niet ontstijgen. Wetenschappelijk wordt er wel onderzoek gedaan naar nieuwe media, maar opvallende kloof hier is dat deze wetenschappers zelf nauwelijks twitteren of bloggen en dus geen praktijkervaring hebben. Bovendien is wetenschappelijke kennis vaak onbereikbaar omdat tijdschriften niet vrij toegankelijk zijn. Bij de TU Delft pakken ze Twitter professioneel aan. Geheel in lijn met het universitair streven naar kennisdeling staan hun lessen online op het blog van hun communicatiemanager Rob Speekenbrink. Er is ook een slideshare van de cursus ‘Twitteren voor werknemers’. We hebben die lessen met onze eigen expertise samengevat tot een gratis basiscursus Twitter in vijf stappen.

1. Formuleer doelen
Begin niet zomaar maar formuleer wat je wilt bereiken: wil je jezelf of anderen informeren, wil je webcare verlenen of personal branden? Wat is de verhouding tussen de doelen?

2. Van doelen naar content
Twitter gaat over de vraag ‘wat gebeurt er?’ Laat je content aansluiten bij wat je wilt bereiken en koppel dus de actualiteit aan de gebieden die aansluiten bij je bedrijf.

3.  Volgen en gevolgd worden
Zoek gericht naar interessante personen om te volgen (niets is irritanter om ‘gespamvolgd’ te worden door een huizenverkoopsite in Emmen als je student in Amsterdam bent). Gebruik daarvoor de zoekfunctie van Twitter of bijvoorbeeld twitterlijsten.

Wees vindbaar door hashtags te gebruiken of bepaalde woorden in de bio op te nemen. Zorg dat je content zo waardevol is dat deze geretweet wordt. Waardevolle content is actueel en/of grappig en altijd informatief.

4. Wees persoonlijk
Sociale media gaan over menselijk contact en dat betekent dat je moet praten met mensen. Reageer op wat mensen die je volgt zeggen en retweet hen. Kies eventueel voor zowel een bedrijfsaccount en een persoonlijk account. Doe je dit niet, maak dan dat je bedrijfsaccount persoonlijker door echte mensen erbij te betrekken – bijvoorbeeld door de persoonlijke accounts van je werknemers te retweeten.

5. Geniet
Twitter is niet alleen nuttig, het is ook leuk. De belangrijkste tip uit de medewerkerscursus van Speekenbrink is: aanwezigheid op sociale media ia als aanwezigheid op een feestje waar je vrienden, baas en je klanten zijn. Dit advies sluit aan bij de gulden twitterrichtlijn van internetspecialist Erwin Blom, maar laat ook zien dat het een plek is om plezier te hebben. Het is een manier om mensen te leren kennen (netwerken) en op de hoogte te zijn van wat er speelt (informatie delen).

In de workshops Sociale Media van Diep Onderzoek wordt praktijkervaring gecombineerd met inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Vraag meer informatie aan.

TAGS
DEEL DIT BERICHT