Home / Blog / ‘Het internet is stokoud’: dingen maken in een digitale wereld

‘Het internet is stokoud’: dingen maken in een digitale wereld

LATER LEZEN

Dingen maken is populair. Er is zelfs een heuse maker movement gaande. Dé mediawetenschapper om hierover te lezen is David Gauntlett, hoogleraar Media en Communicatie aan de Universiteit van Westminster. Hij schreef onder ander het boek Making is Connecting, over creativiteit en burgerschap. Recentelijk schreef hij een hoofdstuk over de positieve effecten van het internet op de manieren waarop mensen dingen kunnen maken en kunnen communiceren. Het stuk is vrij toegankelijk [PDF]. Centraal staan zes stellingen over het internet, samengevat onder de titel ‘The internet is ancient, small steps are important’. Gauntlett schreef er ook een blogpost over.

1. Het internet is stokoud. Anders gezegd: het internet geeft ons dingen die verbonden zijn met stokoude, grootse aspecten van menselijkheid. 

Het internet geeft ons terug wat industrialisering ons afnam: goede manieren om met elkaar in contact te treden. De televisie is bijvoorbeeld een voorbeeld van oude technologie die communicatie juist bemoeilijkte.

2. Een wereld met heel veel interessante, creatieve dingen is altijd beter dan een wereld met een beperkt aantal populaire dingen.

‘An ocean of interesting, creative things, regardless of their professionalism or audience size, is always better than a small box of popular, smartly-finished things’. Dit punt gaat over de ‘long tail’, de manier waarop internet zelfs de kleinste niches kan bedienen.

3. Mensen die dingen doen omdat ze daar zin in hebben is altijd beter dan mensen die naar dingen kijken simpelweg omdat de dingen er zijn. 

Mensen verlangen ernaar dingen te maken en niet zomaar, passief onderdeel van ‘het publiek’ te zijn.

4. De distributie- en financieringsmogelijkheden van het internet zijn beter dan traditionele modellen. 

Je kunt zelf vrijwel gratis media maken of via crowdfunding financiering verwerven voor je projecten.

5. Kleine stapjes in een veranderde wereld zijn beter dan geen stapjes. 

Mensen die zich bezighouden met grote zaken vergeten snel dat kleine stapjes belangrijk zijn. Het maakt niet uit hoe klein je project is, dingen maken is belangrijk en goed.

6. Het digitale internet is goed, maar fysieke dingen zijn ook goed.

Gauntlett benadrukt hier de continuiteit tussen oude creatieve praktijken en de overeenkomsten tussen wat mensen online en offline doen. De maker movement haalt hij aan als voorbeeld van mensen graag fysiek zaken maken, maar elkaar veelal online vinden.

Een deel van Gauntletts argument komt overeen met mijn recente lezing over smurfensnot.

DEEL DIT BERICHT