Home / Blog / Nieuwsmedia op Twitter: Me, Myself en I

Nieuwsmedia op Twitter: Me, Myself en I

LATER LEZEN

Hoe gedragen media zich op Twitter? Hoeveels tweets versturen ze per dag? In welke mate wordt Twitter gebruikt als een nieuwe methode om verslag te doen, bronnen te benaderen of te communiceren met followers? Het Pew Research Center for Excellence in Journalism deed een onderzoek naar het Twitter-gedrag van dertien Amerikaanse media outlets. Onder meer The New York Times, The Washington Post, USA Today, CNN, ABC, Fox News en The Huffington Post werden onder de loep genomen.

De onderzoekers analyseerden gedurende één week ruim 3600 tweets, van zowel de officiële twitteraccounts van het nieuwsmedium als van individuele journalisten. Er was een groot verschil in kwantiteit: het ene medium verstuurde dagelijks ongeveer honderd berichten, het andere tien. Alle media waren wel eensgezind in de inhoud van hun tweets: 93 procent van de berichten bevatte een link naar een nieuwsbericht op de eigen site. Individuele verslaggevers deden dat net zo vaak als de officiële accounts.

Nieuwsmedia zetten Twitter dus vooral in als een extra verspreidingskanaal van eigen materiaal. Er werd nauwelijks ander nieuws gedeeld of  verwezen naar externe bronnen. (Het percentage retweets was bijvoorbeeld één procent). Ook interactie met followers is schaars: vrijwel niemand vroeg om informatie of reageerde op vragen vanuit de achterban. Een korte steekproef leert dat De Telegraaf, NRC/Handelsblad, De Volkskrant en nrc.next hetzelfde twittergedrag vertonen als hun Amerikaanse tegenhangers. Maken nieuwsmedia een verkeerde keuze door zich zo eenzijdig op stellen op Twitter? Of  is dit gedrag goed te verklaren? Wie RTL Nieuws kijkt of De Volkskrant leest, heeft in ieder geval weinig reden om deze media ook nog op Twitter te volgen.

DEEL DIT BERICHT