Home / Blog / 5 apps om je goede voornemens bij te houden

5 apps om je goede voornemens bij te houden

LATER LEZEN

Een van mijn goede voornemens voor 2020 was meer lezen ter ontspanning. Omdat ik weet dat monitoren bij mij goed werkt als ik een gedraging wil veranderen – en niet-lezen is ook een gedraging! – downloadde ik de app Way of Life waar ik elke dag een groen vakje kreeg als ik had gelezen ter ontspanning, geen varkensvlees had gegeten en netjes had gesport. Het werkte: aan het einde van 2020 had ik mijn doel van één boek per week gehaald. Dat doel hield ik trouwens weer bij in Goodreads, de boekenlees/recensie-app van Amazon.

Vijf apps die je kunnen helpen je goede voornemens bij te houden:

1. Way of Life
Overzichtelijke app waarin je ook aantekeningen kunt maken over hoe het gaat. De app ‘beloont’ streaks, dus een aantal keren achter elkaar, met een fijn geluidje. Het overzicht per week of maand is handig. Er is een gratis versie waarmee je drie gedragingen kunt bijhouden, wil je meer dan betaal je eenmalig €4,99. Bij iOSAndroid.

2. Stopstone
App van het Trimbos-instituut die je helpt bij het stoppen met roken. Zelf ben ik er gelukkig alweer bijna zes jaar vanaf. Ik heb toen zo’n beetje alle apps die er waren gedownload, want je kunt alle hulp gebruiken. Deze app is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Je ziet hoeveel geld je bespaart, er is een alarmknop als je trek hebt en je kunt snel een bericht aan vrienden sturen met een hulpvraag. Helaas alleen voor de iPhone, maar dan wel weer gratis.

3. Strava
Het is onduidelijk wanneer de sportscholen weer open mogen en tot die tijd zijn we aangewezen op buiten sporten. Strava is al jaren de onbetwiste app voor hardlopers. Je kunt doelen zetten en delen met vrienden. Voor iOS en Android, ook mogelijk via web. Gratis maar fijner in de premium versie die €7,99 kost.

4. MyFitnessPal
Bijhouden wat je eet is de basis van het aanpassen van je eetpatroon. Alle trainers en diëtisten raden aan eerst eens te gaan noteren wat je allemaal in je mond stopt, niet alleen in vaste vorm maar vooral ook vloeibaar – ik bleek wekelijks zo’n 2000 calorieën aan magere melk te drinken. In MyFitnessPal kan je alles precies bijhouden. Aan het begin kost het even wat investering om maaltijden volledig te loggen, maar je kunt handig eerdere ontbijten en lunches kopiëren. Je geeft een streefgewicht op en de app laat je dan zien welke calorie-inname daarbij past. Hij kan gekoppeld aan het aantal stappen dat je zet en je kunt ook andere vormen van bewegen loggen, om precies te zien wat je verbruikt en hoeveel je nog mag binnen je doelen. Voor Apple en Android, ook via web. Met de gratis versie kan je vrij veel, een abonnement kost €9,99 per maand.

5. Dagboek
Niet echt de naam van een app, al kun je dit op iedere smartphone doen. Je voortgang bijhouden op een kwantitatieve manier is één ding, reflecteren op wat je doet is evenzeer belangrijk. Een dagboek bijhouden hield tegen piekeren, liefdesverdriet en stress. Teruglezen helpt bij je motivatie – en het is natuurlijk leuk voor later. Gratis.

Extra tip
Deze aflevering van de podcast Gezond Gesprek met verslavingsarts Robert van de Graaf gaat over het afleren van ongezonde gedragingen. Van de Graaf gebruikt veelvuldig het voorbeeld van te veel zitten als zo’n ongezonde gedraging waaraan we verslaafd zijn geraakt/gemaakt. Hierdoor is de podcast vrij van stigma dat vaak nog plakt aan verslavingen. De nadruk ligt op het aflever van de gedraging, en dat kost net als het aanleren tijd.

TAGS
DEEL DIT BERICHT