Home / Blog / De onbeklimbare berg van canonische content

De onbeklimbare berg van canonische content

LATER LEZEN

Hoewel ik dol ben op popcultuur, heb ik niets met het Marvel Cinematic Universe (MCU), de wereld van de superhelden van Marvel. De recente serie WandaVision was daardoor voor mij niet te volgen: het instapniveau was te hoog. Er zijn meer dan twintig, dat is zo’n 400 uur tv en dat kijk je niet zomaar even. Ik ben niet de enige. Op Wired schreef geek-redacteur Adam Rogers die wél alles heeft gekeken dat hij tegenwoordig Wikipedia en een pauzeknop nodig heeft om te begrijpen wat er allemaal gaande is. We zitten met “an unclimbable mountain of canonical* content”.

Hij verwoordt een irritatie die ik deel: alles is uitlegbaar en ergens uitgelegd. Er is zoveel backstory, die je allemaal kunt nazoeken. Maar, schrijft hij, dat hoeft niet. Denk aan de allereerste StarWars-film. Die bevat allemaal referenties naar dingen die nooit eerder waren uitgelegd – het was immers de eerste film – maar dat was okay. Je kon niet te weten wat een Kessel Run was en toch was de film tof en begrijpelijk.

“The movie wasn’t compelling despite that—it worked because of it. The audience had to fill in with hunches, guesswork, and personal head canon. It’s that energy that makes someone a fan, not their ability to rattle off the Fett clan’s genealogy.”

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan om de last van canon van je af te zetten. Fankennis is popcultureel kapitaal, mensen beoordelen elkaar precies op hun kennis en hun kunde om easter eggs te spotten en te plaatsen. De ontstane onbeklimbare berg zou een klacht moeten zijn aan de grote franchises: kom met wat nieuws, wees creatief en speel in op de verbeelding die mensen hebben. Neem je publiek serieus.

Canon zijn volgens een definitie van Busse and Hellekson (2006, p. 9) “the events presented in the media source that provide the universe, setting and characters”. Canon wordt vaak gecontrasteerd met fanon, het werk van fans los van de officiële teksten.

TAGS
DEEL DIT BERICHT