Home / Blog / Gift-baiting: hoe TikTokkers bij kinderen bedelen om geld

Gift-baiting: hoe TikTokkers bij kinderen bedelen om geld

LATER LEZEN

Influencers op TikTok verdienen geld aan hun faam. Ze worden bijvoorbeeld ingehuurd door bedrijven om spullen te promoten in hun filmpjes of voor schnabbels bij evenementen. Ook de verkoop van merchandise kan een inkomstenbron zijn. Direct geld verdienen kan in de vorm van giften die je volgers je geven met speciale TikTok coins.

Coins zijn zogeheten ‘virtuele valuta’. Je kunt ze kopen – hoe meer tegelijk hoe goedkoper – om er vervolgens cadeautjes mee te kopen. ‘Regenboog Kots’ kost bijvoorbeeld honderd munten, zo’n €1,50 afhankelijk van hoe je coins koopt. Alleen TikTokkers met meer dan 1000 volgers kunnen cadeaus accepteren. Dit kan alleen in een livestream. Zij moeten vervolgens die cadeaus omzetten in diamanten, die vervolgens weer teruggebracht kunnen worden naar echt geld. TikTokkers roepen daarom in livestreams hun kijkers op cadeautjes te geven. Dit wordt gift-baiting genoemd. De BBC wees al in 2019 op dit fenomeen.

Inmiddels is TikTok alleen maar gegroeid. In een recente blogpost Bureau Jeugd en Media waarschuwt ouders voor zulke gift-baiting in . Ze merken op ouderavonden dat kinderen veel geld uitgeven aan virtuele cadeaus. Je moet weliswaar minimaal 13 jaar zijn voor TikTok en 18 jaar om coins te mogen kopen, maar een valse geboortedatum is zo ingegeven. Je hebt geen creditcard nodig om coins te kopen, dat gaat via het telefoonabonnement.

Kinderen (en jongeren) willen graag aandacht van hun idolen, die vervolgens om gifts vragen om die aandacht te geven:

“Tiktokkers beloven hun volgers gouden bergen, bijvoorbeeld dat zij samen een duet opnemen of dat ze hun telefoonnummer delen met de volger die het duurste cadeautje stuurt. Tijdens de livestream worden de volgers die gifts doneren met hun accountnaam genoemd en bedankt, maar soms ook belachelijke gemaakt en opgejut: “Pietje stuurt een gift van 1 coin, bedankt, maar als je een echte fan bent stuur je meer, toch? Wie laat zien dat hij wel een echte fan is?” En ja hoor, dan gaan kinderen tegen elkaar opbieden, om te laten zien dat zij echte fans zijn.”

Naast voor torenhoge rekeningen waarschuwt Bureau Jeugd en Media dat kinderen elkaar nare berichten kunnen sturen in zulke gift-battles. Het bureau adviseert ouders duidelijke afspraken te maken over het kopen van coins en vooral met kinderen te bespreken hoe gift-baiting werkt en wie eraan verdient. Daar zou ik aan toe willen voegen dat influencers zelf ook aangesproken moeten worden op het bedelen om geld bij kinderen.

Kijk ook naar deze aflevering van Kassa over streamers en donaties. 

TAGS
DEEL DIT BERICHT