Home / Blog / Trend: iedereen is te cool voor de aankomende ‘vibe-shift’

Trend: iedereen is te cool voor de aankomende ‘vibe-shift’

LATER LEZEN

Vorige week ging een artikel van The Cut (onderdeel van New York Magazine) viraal waarin een nieuwe vibe-shift wordt aangekondigd. Het leidde direct tot allerlei think-pieces over de wenselijkheid van zo’n vibe-shift en de waarde van trendwatching.

Het woord vibe-shift is nieuw: het is in 2021 bedacht door trendwatcher Sean Monahan. In zijn (betaalde) nieuwsbrief kondigde hij aan dat de tijdsgeest gaat veranderen, de ‘sociale golflengte’ waarop we zitten is nu gedateerd, we gaan wat anders doen. Oftewel: dingen die eerst in waren, zijn nu uit. Allison P. Davis schreef erover voor The Cut en sindsdien leeft het idee, al was het maar in de vorm van afwijzend commentaar.

Nu we uit de pandemie lijken te komen na twee jaar binnen te hebben gezeten, zijn mensen onzeker over wat in de mode is en waar mensen over praten. Het is dus logisch dat we zoeken naar advies. Sean Monahan heeft enige autoriteit op trendwatchinggebied: hij was degene die de normcore-trend van de jaren 10 benoemde. Helaas is hij deze keer niet zo helder over wat de nieuwe vibe precies gaat inhouden.

Davis citeert Monahan over de politiek achter de nieuwe tijdsgeest. Hij stelt dat de cultuuroorlog niet langer interessant is voor mensen, dat je niet langer creatief kunt zijn op sociale media omdat iedereen daar alles al gezegd heeft.

“Younger people are less interested in things like quote-unquote cancel culture. These were kind of, like, the big pillars we used to navigate pop culture in the 2010s. And we had the rise of all these world-spanning, like, Sauron-esque tech platforms that literally have presences on every continent. People want to make things personal again.”

Het persoonlijke is dus niet langer politiek, lijkt hij te zeggen, activisme is uit.

Hoe ziet dat er dan uit in termen van kleding en consumptie? We gaan terug naar de indie sleaze van de jaren 00 – zie de hashtag op Instagram, dit artikel in Harper’s Bazaar of deze bespreking van GQ. Monahan geciteerd door Davis:

“American Apparel, flash photography at parties, and messy hair and messy makeup …  People going off in a lot of different directions because it doesn’t feel like there’s a coherent, singular vision for music or fashion.”

Hij voorziet een gefragmenteerde cultuur en de terugkeer van ironie.

Geheel voorspelbaar ziet niet iedereen de vibe-shift zitten. The Huffington Post verdedigde the importance of not giving a fuck en Mashable legt uit hoe je de vibe-shift overleeft. Ook Allison P. Davis twijfelt of ze wel mee moet. Tja, hip willen zijn is nog nooit cool geweest, maar dat kan je mooi verhullen door een meta-perspectief aan te nemen over trends. Waarvan akte.

TAGS
DEEL DIT BERICHT