Facebook gaat met reels vol de strijd aan met TikTok
TikTok is populair onder jongeren, Facebook is dat niet. Meta – de nieuwe naam waaraan ik net zo slecht kan wennen als Grogu – gaat de strijd vol aan met Reels, waarmee je net als op TikTok korte filmpjes kunt maken en delen. De feature is nu beschikbaar in 150 landen waaronder Nederland. Daarnaast is Reels op meerdere plekken zichtbaar in de Facebook app.
Een van de manieren om te concurreren met TikTok is de verschillende manieren om geld te verdienen. Een giftsysteem is in de maak, vergelijkbaar met de gifts op TikTok, maar makers kunnen ook geld verdienen met banner- en stickeradvertenties. Het is maar de vraag of dat voldoende gaat zijn. Engadget stelt dat Instagram al last had van TikTok-video’s die simpelweg opnieuw gepost werden en dat zal voor Facebook niet anders zijn. Bovendien heb je in TikTok veel meer creatieve editing-tools. Dat netwerk staat ook niet stil: het kondigde aan de lengte van video’s te verlengen van drie naar tien minuten, waarmee TikTok op haar beurt dus de strijd aangaat met YouTube.