Home / Blog / Kijkcijfers bevatten nu ook klets-cijfers

Kijkcijfers bevatten nu ook klets-cijfers

LATER LEZEN

Nielsen en Twitter gaan samenwerken om de kijkcijfers die het Amerikaanse mediabedrijf levert aan te vullen met bereikcijfers van de sociale netwerksite. Het gaat niet alleen om de mensen die op Twitter over een bepaald televisieprogramma praten, maar ook om de mensen die zulke twitteraars volgen. Programmamakers en adverteerders hebben behoefte aan dergelijke cijfers over sociale media. Het gaat om het inzichtelijk maken van ‘het sociale engagement’ met tv-programma’s. Nielsen koos Twitter omdat zij Twitter zien als de “preeminent source of real-time television engagement data”.

Twee kanttekeningen die beide gaan over de gebrekkige conceptualisering van bereik. Ten eerste is praten over televisie natuurlijk niet nieuw. Dat deze gesprekken nu makkelijker te volgen zijn, betekent nog niet dat er sprake is van toegenomen bereik. Kun je daadwerkelijk stellen dat een televisieprogramma mijn volgers bereikt als ik erover twitter? Wat is sociaal engagement eigenlijk? Ten tweede is het meten van echte kijkers al erg lastig. Wanneer deze groep wordt uitgebreid met mensen die erover praten en mensen die zulke gesprekken horen, wordt het helemaal drijfzand. Hoe stel je vast wie mijn tweets daadwerkelijk lezen? Is een tweet ‘wat zit iedereen weer te zeuren over #penw’ een teken dat dit programma mij bereikt?