Mogelijke concurrentie voor TikTok: Zigazoo
Zigazoo is een platform waarop video’s gedeeld worden dat momenteel gericht is op kinderen tussen de 3 en 12 jaar. De app gaat rebranden: de huidige app gaat Zigazoo Kids heten, en onder merknaam Zigazoo start nu een platform gericht op tieners en jonge twintigers (Gen Z). Dat schrijven verschillende techblogs.
Het ‘gezonde’ idee achter Zigazoo is dat je alleen video’s kunt delen. Reageren met tekst is dus niet mogelijk. Het bedrijf hoopt dat hierdoor negatieve comments en pestgedrag afnemen. Gebruikers worden ook positief uitgedaagd in de prompts, zoals wat is je favoriete sport. Om de app buzz te geven is hij aanvankelijk alleen op uitnodiging beschikbaar.
Bij nieuwe platformen is het altijd de vraag hoe groot de slagingskans is. Bovendien probeert Zigazoo iets te doen dat bijkans onmogelijk is: iets dat gericht is op kinderen cool te maken onder jongeren. Coolheid druppelt namelijk naar beneden: 12-jarigen willen dolgraag 18+ games spelen, vroeger lazen 15-jarige meisjes de bladen gericht op twintigers. De andere kant op werkt alleen met oudere jongeren: studenten kunnen bijvoorbeeld media voor kinderen ineens cult vinden, of retro gaan op zaken uit hun jeugd.