Home / Blog / De meisjes tegen de jongens (1): wie bepaalt wat cool is?

De meisjes tegen de jongens (1): wie bepaalt wat cool is?

LATER LEZEN

Tussen pubermeisjes en puberjongens van dezelfde leeftijd bestaat een leeftijdskloof. Dat wil zeggen: meisjes lopen doorgaans voor op jongens omdat zij gemiddeld gezien eerder in de puberteit komen. Het leidt tot een mismatch in bijvoorbeeld lengte (ik was in de onderbouw zeker een kop groter dan de jongens uit mijn klas) en interesses. Als gevolg worden meisjes vaak verliefd op oudere jongens, en hebben hun mannelijke klasgenoten het nakijken. Zou het kunnen dat daar enige wrok ontstaat?

De AI-jongens zijn uit op het kapotmaken van TikTok, las ik in de internet-nieuwsbrief Garbage Day. Schrijver Ryan Broderick durft zelfs te stellen dat de voorstanders van AI ermee geobsedeerd zijn:

“It’s a refrain — or, really, prayer — we hear over and over again with every new AI release. The unwavering belief that this is the Shiny New Thing that will finally destroy it. And that institution, of course, is coolness. And, specifically, the kind of coolness that is determined by teenage girls.”

Hij doet zijn uitspraken na berichten over AI-gegenereerde online avatars die het einde van TikTok zouden inluiden. Ze werden met gejuich ontvangen op Twitter X, zoals in deze exemplarische post:

Volgens Broderick zal het zo’n vaart niet lopen, want het zijn en blijven echte meisjes die bepalen wat cool is. De meest succesvolle sociale netwerken zijn namelijk netwerken waar tienermeisjes de dienst uitmaakten/uitmaken: Instagram en TikTok.

“According to the folks who pay Elon Musk to use his website, this will render TikTok, OnlyFans and, possibly, even young women in general, irrelevant. Which is because teenage girls and, more broadly, what young women are interested in has been the real guiding force of technology in the 21st century. What pulled Silicon Valley out of the Dot Com crash wasn’t just better, more consumer-focused and practical tech, but tech that fit the aesthetics and needs of young women. Social media, online publishing, e-commerce, the creator economy, and even hardware have all been fundamentally shaped by what was cool. And coolness, whether we’re talking about the age of Elvis or the iPhone, has always been, largely, decided by teen girls.”

Daar lijkt hij aan iets te raken. Het waren inderdaad vooral tienermeisjes die vroeger singletjes kochten en dus de Top 40 bepaalden. Maar bepaalden zij daarmee ook wat cool was? De mediavoorkeuren van meisjes (en vrouwen) worden steevast als lager gezien – denk maar aan romcoms en soapseries. Ook de muzieksmaak van meisjes is door de decennia heen beschimpt en bespot: pop en disco – genres waar vooral meisjes van hielden – worden veel minder serieus genomen dan mannengenres rock, metal en hiphop. Bij de laatste wordt gedweept met ‘underground’ en artiesten in die genres worden sneller als genie aangeduid. En dat terwijl ook die genres onder het bredere label popmuziek vallen en commercieel geproduceerd worden. Het zijn dan jongens en mannen die de definitiemacht nemen over wat geldt als cool en waardevol (de dingen die zij leuk vinden) en wat als vluchtig, leeg, dom.

Bovendien: Instagram en TikTok zijn de meest succesvolle sociale netwerken omdat hier het meeste geld met advertenties verdiend wordt. De jonge vrouwelijke gebruikers zijn een gewilde afzetmarkt: tienermeisjes geven veel geld uit aan cosmetica en kleding. Het is dus misschien beter om te stellen dat meisjes trendgevoeliger zijn dan jongens. Dat betekent niet dat de jongens deze slag winnen: de AI-influencers van de techboys zullen voor meisjes veel minder geloofwaardig en dus overtuigend zijn dan hun reallife idolen, de influencers die zich dik laten betalen door bedrijven om hun volgers te vertellen wat cool is.

DEEL DIT BERICHT