Home / Blog / Nieuwe subcultuur ‘bikelife’: jongens op bmx-fietsen

Nieuwe subcultuur ‘bikelife’: jongens op bmx-fietsen

LATER LEZEN

Vrijdag in de krant, dit weekend voor mijn deur: een lange sliert jongens op bmx-fietsen, de meeste op hun achterwiel. Bikelife is een nieuwe subcultuur, constateert NRC. In verschillende steden vinden in het weekend ‘rideouts’ plaats, waarbij jongeren samen de stad in trekken en hun kunsten laten zien. De subcultuur is overgewaaid uit Baltimore en Philadelphia.

Daar gaat het minder gemoedelijk dan in Nederland. In een boek over subculturen uit 2020 beschrijft Glen Wood de WoWBoyz (‘Wild Out Wheelie Boyz’), een groep riders uit Baltimore:

“The WoWBoyz are an informal community network that challenge the local status quo through ‘exit’ and ‘voice’. Before starting their rides, the WoWBoyz tend to gather at Park Circle and Reisterstown Road at the border between East and West Baltimore.5 Members congregate, encircled by crowds, and perform stunts—an activity that allows literal escape from the dirt-bikers’ and audience’s symbolic, historical, and material surroundings. Invariably, the police intervene and break up the meeting, interventions which are recorded and published on the Internet” (p. 107).

Zo is er een kat- en muisspel gaande tussen de politie en zwarte jongeren uit het arme oostelijk deel van Baltimore, een buurt met veel criminaliteit en werkloosheid. De WoWBoyz worden gezien als criminelen en in verband gebracht met drugshandel. De groep ontstond in de jaren 90 en zaten de autoriteiten zo dwars, dat in 2000 een verordening werd aangenomen die dirtbikes illegaal maakte. Inmiddels zijn ze terug.

Centraal bij de nieuwe WoWBoyz staan sociale media: ze filmen elkaar en zichzelf, en zetten die filmpjes online. Zo hebben ze controle over hoe confrontaties met de politie in beeld worden gebracht. Doorgaans houden de riders hun identiteit verborgen.

“Many of the WoWBoyz’s videos frame their actions as acts of defiance that invoke calls to arms: ‘Fuck the police. They know what it is. We’re gonna fuck them up.’61 At a rudimentary level, the scene’s imagery is a highlight reel of riding, stunts, and races. But the WoWBoyz’s media also endeavors to capitalize on both perceived and genuine conflict” (p. 118).

Ook in Nederland spelen media een belangrijke rol: Instagram is de plek om idolen te bekijken en om eigen materiaal te plaatsen. Enige suggestie met criminaliteit is er niet: het gaat om trucjes doen en insta-fame behalen. Bikelife doet zo eerder aan skateboarden denken dan aan subcultureel verzet: heel goed worden en een sponsorcontract binnen weten te slepen. NRC vroeg ook de politie om een reactie. Hun grootste zorg: de jongens dragen geen helmpjes.

TAGS
DEEL DIT BERICHT