Home / Blog / Podcastluisteraars zijn superluisteraars: 7 kenmerken die hen bijzonder maken

Podcastluisteraars zijn superluisteraars: 7 kenmerken die hen bijzonder maken

LATER LEZEN

Podcastluisteraars zijn meer waard dan gewone luisteraars, schreven we eerder naar aanleiding van een uitzending van Onder Mediadoctoren. Marktonderzoeksbureau Edison Research in samenwerking met de Knight Foundation wilde meer weten van dit opkomende publiek. Hun (niet-wetenschappelijke) onderzoek richt zich op kenmerken van deze ‘superluisteraars’. In een artikel doen ze verslag van deze eigenschappen.

De respondenten zijn geworven met oproepen in podcasts van zes netwerken: National Public Radio, WNYC, American Public Media, WBUR, PRX en Gimlet Media. Alle respondenten zijn daarmee daadwerkelijke podcastluisteraars. Het gaat om 28.964 personen van 18 jaar en ouder. De data worden steeds vergeleken met een eerder marktonderzoek gebaseerd op een aselecte steekproef onder Amerikanen. Die laatste respondenten zijn ‘gewone podcastluisteraars’, terwijl die van dit onderzoek ‘superluisteraars’ worden genoemd.

1. Superluisteraars nuttigen twee keer zoveel content
De respondenten van dit onderzoek die wekelijks luisteren, luisteren naar net iets meer dan tien uur podcasts per week, terwijl gewone wekelijkse podcastluisteraars vijf uur rapporteren. De superluisteraar luistert ook naar meer titels: dertien versus vijf.

2. Superluisteraars hebben een abonnement
81 procent van de respondenten van dit onderzoek abonneert zich op podcasts die automatisch gedownload worden en dan beluisterd op een moment dat het uitkomt. Dat verschilt statistisch met gewone podcastluisteraars, waar de meest voorkomende manier van luisteren ‘klikken en direct luisteren’ was. Slechts een derde van die luisteraars gaf de voorkeur aan abonnementen. De superluisteraars hebben daarom volgens de onderzoekers een meer actieve, geëngageerde relatie met de titels. Ze luisteren dan ook vaak al langer.

3. Superluisteraars luisteren onderweg
93 procent van de respondenten van dit onderzoek hebben podcasts op hun smartphone. Deze superluisteraars verschillen ook daarin van gewone mediagebruikers, die vaker via desktop of laptop luisteren. Zij gaan naar de webpagina’s van podcastaanbieders in plaats te luisteren via een mobiele podcast app. Logischerwijs betekent dat dat superluisteraars veel vaker buitenshuis luisteren.

4. Superluisteraars verspreiden het podcastevangelie
Superluisteraars zijn dus enthousiast over podcasts en dat is besmettelijk. 96 procent van deze respondenten had wel eens een podcast aan een vriend aanbevolen. Mond-tot-mond-reclame was de belangrijkste manier om nieuwe podcasts te ontdekken: van vrienden, familie of – niet onbelangrijk voor makers – van podcastspresentatoren.

5.  Superluisteraars willen diepgang
De respondenten zijn meer geïnteresseerd in nationaal en internationaal nieuws dan in lokaal nieuws. Ze horen liever minder verhalen met meer diepgang (41%) dan veel korte segmenten (10%), al had ongeveer de helft geen voorkeur.

6. Superluisteraars hebben niks met de ether
Deze respondenten geven de voorkeur aan podcast-eerst: als programma’s ook op de radio te horen zijn, willen ze toch liever naar de digitale podcast luisteren. Ze zijn ook minder naar de radio gaan luisteren dankzij podcasts.

7. Superluisteraars zijn bereid podcasts financieel te steunen
Veel podcasts in de VS hebben banden met publieke radiozenders. Ik trek punten 7 en 8 uit het artikel voor het gemak daarom even samen. Superluisteraars vinden de podcasts die ze luisteren geloofwaardiger dan radio, lokale kranten en netwerk- en kabeltv. Hoewel ze minder naar de radio zijn gaan luisteren, hebben ze hoge niveaus van steun voor publieke zenders. Dat vertaalt zich in het geven van geld aan lokale, publieke zenders (een derde van de respondenten deed dat in het afgelopen jaar). 28 procent van de superluisteraars had in het afgelopen jaar direct gedoneerd aan een podcast of radioprogramma.

Implicaties
Dit onderzoek schetst een beeld van een specifieke, nieuwe groep mediagebruikers. Het is een groep die al langer vertrouwd is met dit relatief jonge medium en het luisteren ernaar heeft opgenomen in hun dagelijkse routine. Superluisteraars zijn echte ambassadeurs. Makers doen er goed aan hen te prikkelen om reclame voor ze te maken. Gezien de kleine budgetten van makers en de trouwe houding van deze superluisteraars is dat op dit moment de beste marketing.

Dat hangt samen met luisterpraktijken: superluisteraars gebruiken een podcastapp. Daarin kunnen ze direct zoeken op titels die ze aanbevolen krijgen. Reguliere luisteraars klikken eerder op linkjes die ze zien. Daardoor is er grotere kans dat ze niet terugkeren bij een titel. De les voor makers daaruit lijkt: investeer in de band met je trouwe luisteraars en roep hen op jouw podcast aan te bevelen. Gebruik sociale media vooral om nieuwe luisteraars warm te laten lopen voor jouw podcast, maar ook voor podcastluisteren in het algemeen. Daarmee kweek je meer superluisteraars die vervolgens het woord verder verspreiden.

TAGS
DEEL DIT BERICHT