Home / Blog / Van REM-eiland naar data-slurpmachine: het draait media om geld verdienen

Van REM-eiland naar data-slurpmachine: het draait media om geld verdienen

LATER LEZEN

John de Mol verzamelt met zijn Talpa-imperium grote hoeveelheden data van gebruikers, zo blijkt uit onderzoeksjournalistiek van Investico, Follow the Moneyen De Groene Amsterdammer. “Een data-slurpmachine” noemt die laatste titel het, bedoeld om de concurrentiestrijd aan te gaan met Facebook en Google. Door allerlei platforms over te nemen, zoals VoetbalTV en vakantieveilingen.nl kan De Mol data aan elkaar verbinden: “John de Mol weet dan wie je bent, wat je koopt, waarnaar je kijkt en zelfs welk nieuwsbericht je ’s ochtends hebt gelezen op je telefoon.”

Het is een reminder dat het commerciële mediabedrijven nooit te doen is om het maken van (goede of slechte) tv, maar om het verdienen van geld. In de jaren 60 wilden verschillende partijen in Nederland dat het bestel open gesteld zou worden voor commerciële zenders op een tweede kanaal. In 1963 werd de Reclame Exploitatie Maatschappij (REM) gesticht. De naam was veelzeggend voor hun bedoeling met commerciële tv. De initiatiefnemers hadden door dat er flink geld verdiend kan worden met het verkopen van reclamezendtijd rond vermaak.

Toen de REM aandelen ging uitgeven, ging een deel van de bevolking daarin mee. In een paar dagen werden er meer dan 350.000 aandelen verkocht. In september 1964 was de eerste uitzending van hun station: TV Noordzee, inderdaad vanaf het REM-eiland. Het publiek (in west Nederland) keek massaal naar de uitzendingen van Zorro, The Saint en The Famous Mr. Ed. Het mocht maar een paar maanden duren: in december 1964 maakte militaire interventie een einde aan het avontuur. REM werd TROS, de aandelen verloren hun waarde. De geest was uit de fles maar het zou nog lang duren (1991) voordat Nederland overging op een duaal systeem waarin commerciële televisie legaal was. De man die daaraan veel geld heeft verdiend, is dezelfde die dat nu slim weet te doen met het nieuwe goud van de vermaakindustrie: dataprofielen.

DEEL DIT BERICHT