Waarom games steeds langer worden
De lengte van games is sterk toegenomen: open-world single-player adventures als Assassin’s Creed zijn maar liefst vier keer langer dan de originele franchises die vijftien jaar geleden uitkwamen, schrijft The Washington Post. Gamemakers willen tegenwoordig vooral je tijd beheersen en dat heeft – uiteraard – alles met geld te maken. Hoe meer tijd je doorbrengt in een game, hoe groter de kans dat je er geld uitgeeft:
“The largest game publishers aren’t interested in just selling copies of the games … Instead, these massive studios are interested in holding players’ attention — the one commodity valued by every entertainment empire from Disney to Netflix.”
Spelers worden in het spel aangemoedigd te betalen voor extra dingen, zoals een coolere outfit of een extra hoofdstuk om te spelen. Dit verdienmodel betekent ook dat ontwikkelaars minder kosten kwijt zijn aan het maken van games, omdat ze kunnen bouwen op bestaande gameplay in plaats van steeds van voren af te beginnen.
Overigens worden games maar zelden uitgespeeld: onderzoek laat zien dat slechts 14 procent van de content op platform Steam wordt voltooid. Juist ook omdat veel gamers van vroeger inmiddels drukke volwassenen zijn zou je verwachten dat de markt beter in zou spelen op de behoefte aan kortere games.