Home / Blog / We weten steeds beter welk nieuws verkoopt, maar verdienen er steeds minder geld aan

We weten steeds beter welk nieuws verkoopt, maar verdienen er steeds minder geld aan

LATER LEZEN

Nieuws is altijd handel geweest. Kranten zijn voortgekomen uit betaalde nieuwsbrieven, waarin kennis stond waarmee je financieel voordeel kon halen. De aard van de commodificatie van nieuws verandert wel door de jaren heen. Nieuws is nu overal en veelal gratis. We hebben overal statistieken van, maar alleen weten waarop veel geklikt wordt is niet voldoende. Wat zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen voor makers, burgers en de maatschappij?

In deze nieuwe aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over unieke content, overschrijven en geloofwaardigheid in de journalistiek. Te gast is Piet Bakker, emeritus lector Massamedia en Digitalisering. Het item (zie beneden) geeft een uitleg over de werking van persbureaus en in het interview vertelt Maarten Keulemans van de Volkskrant over de Facebook-filmpjes die hij vanuit de Volkskrant maakt.

Meer informatie hier. U kunt deze podcast ook beluisteren via iTunes of Stitcher of bekijken via YouTube. 

DEEL DIT BERICHT