Home / Blog / De opkomst van de ‘journofluencer’

De opkomst van de ‘journofluencer’

LATER LEZEN

Vervaagt de grens tussen journalist en influencer als journalisten ook commerciele klussen aannemen? Freelance journalist Bente Schreurs stelt deze relevante vraag op de website van het Stimuleringsfonds voor de journalistiek. Journofluencers, noemt ze deze journalisten, een term die verder nog nauwelijks lijkt te bestaan (ik vond deze post op X) maar die de lading goed dekt.

Als voorbeeld noemt ze Jonas Kooyman, bekend geworden met De Havermelkelite, een instagram-account en nieuwsbrief. Hij werkte voorheen als freelance journalist en scoorde zelfs een felbegeerd contract bij NRC, maar is nu content creator. Hij werd steeds meer benaderd door bedrijven voor betaalde samenwerkingen en zag daar de financiële voordelen van. Vanwege zijn principes als journalist besloot hij zijn baan bij NRC op te zeggen.

Hij is niet de enige ‘journofluencer’. Schreurs:

“Ook journalisten als Tatjana Almuli en Lena Bril zijn in te huren als spreker of dagvoorzitter, en worden vertegenwoordigd door agency’s. Hoofdredacteuren van tijdschriften maken reclame voor modemerken op Instagram, zoals Yeliz Çiçek (Vogue) of Mandy Woelkens (LINDA.Meiden). In podcasts prijzen journalisten matrassen, maaltijdboxen en koffiemerken aan.”

Dat roept direct de vraag op hoe nieuw dit alles is. In tijdschriften is de grens tussen betaalde content en redactionele content altijd heel dun geweest. De zaken worden in het tijdperk van Instagram alleen niet meer gedaan met bladen, maar met personen. Bovendien schnabbelden (ook) serieuze journalisten vroeger bij.

Mediawetenschapper Mijke Slot duidt in het stuk:

“Wel nieuw is dat journalisten door sociale media zichtbaarder zijn geworden. ‘Vroeger stond de naam van een journalist alleen bij een stukje in de krant,’ zegt Slot. ‘Nu hebben sommige journalisten persoonlijke nieuwskanalen met een eigen schare volgers. Vooral voor freelancers is het aantrekkelijk om jezelf te profileren als mediapersoonlijkheid en eigen merk. Zodra je meer smoel krijgt, word je meer benaderd voor klussen, ook commerciële. Dat gaat hand in hand.'”

Beeld gegenereerd met AI (Lexica), prompt: “a realistic image of an influencer making a lot of money”

DEEL DIT BERICHT