Home / Blog / Opening Apple Store even belangrijk als bekerfinale Ajax

Opening Apple Store even belangrijk als bekerfinale Ajax

LATER LEZEN

Zaterdag 3 maart werd met veel bombarie de eerste Nederlandse Apple Store geopend. Apple is een onmiskenbaar icoon in onze populaire cultuur en de liefhebbers van het merk gedragen zich als fans – soms zo sterk dat zij vergeleken worden met een religie. Wanneer we Apple-liefhebbers conceptualiseren als fans kunnen we hun gedrag beter begrijpen. De producten van Apple kunnen dan gezien worden als tekst en hun betrokkenheid bij Apple als voorbeeld van een mediacultuur die steeds meer gaat over participatie.

Fans worden volgens Henry Jenkins gedreven door epistemaphilia: het plezier in het uitwisselen van kennis. Fandom steunt dan ook op de uitwisseling van kennis, en de strijd over betekenis: wat betekent deze code in deze aflevering van Star Trek? Het lezen van de tekst (d.w.z. het kijken naar een film of het spelen met een iPhone) is bij fans meer een ervaring dan een consumptiemoment. Gameproducenten realiseren zich dit goed en betrekken daarom al in een vroeg stadium fans bij de ontwikkeling van producten, terwijl ze hun marketingcampagnes inzetten op interactie en daarmee op ervaring. Ook Apple doet dit en speelt in op de behoefte van fans om samen hun fandom te beleven.

De store opende om 10 uur ’s ochtends voor een lange rij  (zie voor een uitgebreid verslag van de opening iphoneclub.nl). De eerste 4500 bezoekers kregen een felbegeerd oranje Apple T-shirt (dat inmiddels voor flinke bedragen verhandeld wordt op Marktplaats) en een persoonlijke begroeting van al even enthousiaste Apple-medewerkers – zie clip beneden. Fans worden vaak bespot om hun fandom (letterlijk: fan komt van fanatic) en ook dit zagen we afgelopen weekend gebeuren. Zo werd opgemerkt dat het onzinnig was om in de rij te gaan staan voor een winkel waarvan je de producten overal zonder rij kunt kopen. Dat de producten in de winkel niet uniek zijn is echter irrelevant voor de fan. De tijd in de rij is de beleving waard: voor Apple fans draaide zaterdag om “erbij zijn geweest” evenzeer als een bekerfinale dat is voor voetbalfans of een afscheidsconcert voor muziekfans.

Foto’s en video: Lieven Heeremans

TAGS
DEEL DIT BERICHT