Sociale media & de wereld: 10 kritische observaties
Het World Economic Forum is een private Zwitserse organisatie die de wereld beter wil maken door bedrijfsleven, wetenschappers en politici bij elkaar te brengen. De afgelopen twee jaar is de organisatie bezig geweest met een mondiale agenda over sociale media. Onlangs publiceerde het Forum daar resultaten van: tien ontwikkelingen in sociale media. Het lijstje is interessant omdat er echt mondiaal en kritisch gekeken wordt. De inzichten zijn dan ook meer dynamieken dan trends waar marketeers wat aan hebben.
1. De impact van tijd
We brengen niet alleen veel tijd door op sociale media, maar tijd is een essentieel kenmerk. Van Twitters real time-nieuws tot Snapchats beperking van zichtbaarheid in seconden, tijd verandert de manier waarop we communiceren. Persoon om te volgen: @linda_abraham
2. Het bevooroordeelde web
Algoritmes bepalen grotendeels wat we zien op sociale media. Die zijn vaak niet zichtbaar, maar we moeten wel weten hoe die werken. Persoon om te volgen: @zephoria
3. Het visuele web
Stilstaande en bewegende beelden nemen het web over. Deze data zijn veel ongestructureerder en moeilijker te doorzoeken dan tekst. Welke invloed zal dit hebben op contentcreatie, -distributie en –ontdekking? Persoon om te volgen: @Flygirltwo
4. Sociale media met een houdbaarheidsperiode
Kan je je Facebookprofiel echt verwijderen? Is een Snapchat echt weg? Sociale media zijn niet zo permanent als we ooit dachten, maar ze zijn ook niet tijdelijk. Persoon om te volgen: @heyitsnoah
5. Een wereld van sociale media
Twitter vs Seina Weibo; Google vs Yandex; Facebook vs Qzone: zijn dit simpelweg dezelfde versies of functioneren ze echt anders? Wat is de invloed van lokale culturen, overheden en sociale normen op de manier waarop we sociale media gebruiken? En wat zijn de gevolgen in een mondialiserende wereld? Personen om te volgen: @huyong en @tnatsu
6. Consolidatie versus fragmentatie
Hoe zit de markt eruit? Grote spelers als Facebook kopen nieuwkomers als Whatsapp op. Gaan we sociale media meer gefragmenteerd gebruiken of is dat een illusie? Persoon om te volgen: @linda_abraham
7. Digitale overdaad
Informatie komt razendsnel tot ons, vanuit meerdere bronnen. We zijn slecht in multitasken maar de digitale omgeving eist dat wel van ons. Hier liggen vooral zorgen bij jonge mensen. Persoon om te volgen: @createdbyerica
8. Online leven na de dood
Ouders maken al profielen voor kinderen die nog niet zijn geboren. Hoe gaat het met de doden? Wie erft je online identiteit en welke rechten heeft die persoon? Persoon om te volgen: @garyvee
9. Sociale media in de beklaagdenbank
De data van sociale media zijn vaak publiek beschikbaar. Mogen ze ook gebruikt worden in de rechtszaal? Van wie zijn deze data? Hoe mogen overheden ermee omgaan? Persoon om te volgen: @ealshafei
10. Gezondheidskeuring voor social media
We kunnen onze lichamen en hun prestaties meten, volgen en analyseren. Heeft dit ook gevolgen voor de manier waarop we onze lichamen verzorgen? En wat zijn de implicaties voor gezondheidszorg wereldwijd? Persoon om te volgen: @garth_japhet