Home / Blog / Facebook gaat likes verbergen en zit stiekem in je broekje

Facebook gaat likes verbergen en zit stiekem in je broekje

LATER LEZEN

Facebook heeft altijd een vriendelijk gezicht. Als er zorgen zijn over de voorkant van het sociale netwerk, dan is Facebook altijd bereid daarnaar te luisteren. Zo bestaat er in de samenleving ongerustheid over wat de jacht op likes met jongeren doet. Het idee is dat zij competitiedrang voelen over kwantificatie: steeds maar meer likes willen hebben. Deze zorgen bestaan ook onder gebruikers zelf: zo gaven Britten in een survey van de Royal Society for Public Health aan dat zij de ‘like’ de meest giftige functie van sociale media vinden.

Facebook gaat daar nu iets aan doen. Er komt een test in Australië waarbij het aantal likes alleen nog maar zichtbaar is voor degene die het bericht heeft gepost. Ook op Instagram worden soortgelijke proeven gehouden.

Deskundigen zijn blij, maar het voelt als afleiding voor de bühne. Want waar Facebook zich aan de voorkant verantwoordelijk opstelt, is het aan de achterkant een heel ander verhaal.

Op Bits of Freedom verscheen vorige week een blogpost van Esther Crabbendam over de intieme kennis die Facebook van je heeft. Facebook heeft al veel informatie over je vrienden en de vrienden van je vrienden. Die informatie gaat het gebruiken om een nieuwe datingapp uit te rollen. Maar de techgigant kijkt dankzij gegevens van menstruatie-apps ook mee in je broekje en in bed. Uit onderzoek van de Britse waakhond Privacy International is gebleken dat deze apps informatie direct doorsturen aan Facebook.

Crabbendam schrijft:

“Maar in plaats van slechts een kalender met een herinneringsfunctie, hebben veel van dit soort apps ook een dagboekfunctie. Hierin vraagt de app dagelijks naar informatie over je gezondheid, humeur en seksleven, met de belofte jouw cyclus beter bij te kunnen houden of preciezer je vruchtbaarheid te voorspellen.”

Dankzij combinatie van data van andere gebruikers, kan het zijn dat Facebook eerder weet dan jij dat je zwanger bent. Die informatie is geld waard:

“[A]ls het om vrouwen gaat is dit de meest waardevolle data die Facebook kan verzamelen. Voor marketeers zijn (aanstaande) moeders een goudmijn. Uit onderzoek blijkt dat data van een gemiddeld persoon zo’n 10 cent waard is, die van een zwangere vrouw 1,50 dollar.”

De focus op de voorkant leidt af van de problemen aan de achterkant, problemen waar we minstens zo bezorgd om zouden moeten zijn. Helaas is de achterkant niet alleen bijna volledig onzichtbaar, en is het alleen dankzij waakhonden als Privacy International dat we dit überhaupt weten, maar de achterkant is ook nog eens saai en minder mediageniek. Gebruikers vinden het vaak niet erg wat er met hun gegevens gebeurt, omdat ze niet overzien wat de consequenties zijn.

Psychologische gevolgen zijn onderdeel van common sense-zorgen over sociale media (ik krijg bijna wekelijks aanvragen van scholieren die hun profielwerkstuk schrijven over de invloed van influencers), de maatschappelijke gevolgen van ongebreidelde dataverzameling zijn vooralsnog vooral een aangelegenheid van privacyorganisaties als Bits of Freedom. Dat is niet alleen jammer, het is ook gevaarlijk.

Deel je de zorgen over de achterkant van Facebook? Steun dan Bits of Freedom met een donatie

TAGS
DEEL DIT BERICHT