Home / Blog / Gedragsverandering: van weten & vinden via willen & kunnen naar doen & blijven doen

Gedragsverandering: van weten & vinden via willen & kunnen naar doen & blijven doen

LATER LEZEN

Overheden willen graag het gedrag van burgers sturen in het voordeel van het collectief, denk aan het tegengaan van overgewicht of het voorkomen van coronabesmettingen. Onderzoek naar het bevorderen van gedragsverandering is relatief jong maar uitgebreid. Nudging – het positief stimuleren door bijvoorbeeld de omgeving op een bepaalde manier aan te passen – is inmiddels een bekend middel, maar het instrumentarium beslaat ook wetgeving, voorlichting en financiële prikkels. Communicatie speelt steeds een essentiële rol, zoals we tijdens de coronacrisis duidelijk hebben gezien.

In een nieuwe aflevering  verwonderen de Mediadoctoren zich over de vele facetten van gedragsverandering. Te gast is Reint-Jan Renes, Lector Psychologie voor een Duurzame Stad aan de Hogeschool van Amsterdam. Het gesprek gaat onder andere over factoren die gedragsverandering bemoeilijken en over de ethische aspecten ervan. Er is speciale aandacht voor de coronapandemie en de klimaatcrisis. De eerste was acuut, de termijn is meer op de lange termijn. Beiden zorgden voor uitdagingen voor het onderzoek naar en de implementatie van gedragsverandering.

Deze podcast is te vinden in je favoriete podcastapp. Zie voor meer informatie de website van Onder Mediadoctoren

TAGS
DEEL DIT BERICHT