Home / Blog / Het abonnementsmodel in podcastland: over de overname van Dag en Nacht door Podimo

Het abonnementsmodel in podcastland: over de overname van Dag en Nacht door Podimo

LATER LEZEN

Brekend nieuws afgelopen week: het Deense podcastplatform Podimo koopt het Nederlandse podcastnetwerk en productiehuis Dag en Nacht Media voor 100 procent. Ik werd erover geïnterviewd door de Volkskrant en besprak het uitgebreid met Botte Jellema in de aflevering van De Eeuw van de Amateur die op vrijdag 1 april in je podcastapp verscheen (geen grap!). Ik werd zelfs gebeld door een redacteur van het Oog op Morgen, maar helaas later in de middag toch afgebeld omdat het er al te veel over ging in andere NPO-programma’s. Gelukkig heb ik deze nieuwsbrief*, waar ik alsnog met jullie mijn visie iets uitgebreider kan delen ;-) De take is tweeledig: voor makers en voor consumenten. Komt ‘ie:

Contentsilo’s
De vraag die Liam van de Ven van de Volkskrant aan mij stelde was wat er nu gaat gebeuren, en wat dit betekent voor makers van (verhalende) podcasts in Nederland. Dat eerste heb ik al een beetje beschreven afgelopen december in deze nieuwsbrief: wat je waarschijnlijk gaat zien, is dat er net als bij video en -muziekstreamingservices het podcastlandschap ook opgedeeld gaat worden in contentsilo’s.

Net als dat je makkelijk een abonnement kan hebben op meerdere streamingservices (Netflix, NPO plus, Disney+, HBO max, Amazon prime video, etc., etc.) is het niet moeilijk om voor te stellen dat je over een jaar of wat óók abonnementen hebt op Podimo (€5 per maand) en/of NRC Audio. Sterker nog: er is een grote kans dat je er al een hebt in de vorm van een Spotify-abonnement. Je zal dan moeten gaan switchen tussen apps om je favoriete of dé podcast van dat moment te moeten luisteren. Dat is misschien irritant voor de luisteraar, maar interessant voor de makers.

Voor makers
De reden waarom ik denk dat deze ontwikkeling in het podcastlandschap interessant is voor makers is dat er nu simpelweg meer partijen zijn waar je met een podcastidee kan aankloppen. Tot nu toe zat het meeste geld altijd bij het NPO-fonds, maar dat dat fonds ontoegankelijk en in sommige opzichten ontoereikend is en zal blijven — als het al blijft bestaan! — moge inmiddels duidelijk zijn. Je kon natuurlijk al met je idee naar commerciële partijen als De Stroom, Tonny Media, Meer van dit, Dag en Nacht of de landelijke dagbladen stappen, maar de vraag blijft dan altijd of zij er de portemonnee voor willen trekken.

Veel van wat ik gehoord heb is dat mensen er toch in hun eigen tijd aan werken en dat de audioproductie soms uit handen wordt genomen, maar dat je pas betaald krijgt als er sponsors komen. Of als je een bekende Nederlander bent natuurlijk. Met de inbreng van Het Grote Geld en Betalende Luisteraars, zou je verwachten dat Podimo wél podcast(series) kan financieren. De vraag is alleen: wordt die deal voor de makers beter dan die een NPO-fonds biedt? Daar is nu nog niets over te zeggen. Ik ben benieuwd of we binnen een jaar een grote nieuwe serie van Schik/Slowpony, Maartje Duin of Annegriet Wietsma achter de betaalmuur van Podimo aantreffen. Dat iedereen in podcastland nu heel opgewonden is snap ik, ik ben het zelf ook deels. Maar ik heb ook zo mijn bedenkingen!

Abonnement
Als ik word geïnterviewd over podcasts, zeg ik vaak dat het landschap in de VS altijd zo’n twee jaar vooruit loopt. Volgens die redenering is de toekomst voor het betalen-voor-een-podcast-abonnement nog niet zo rooskleurig. Ik vroeg me al een tijdje af of dat nu financieel uitkwam, zo’n subscription model. Zouden we bijvoorbeeld door allemaal per jaar (€4 voor een NPO-plus abonnement keer twaalf maanden) €50 meer belasting te betalen allemaal reclamevrij en high-res NPO-programma’s kunnen kijken? Het lijkt van niet.

Vorige week kondigde Netflix namelijk aan dat ze strenger gaan controleren op het delen van wachtwoorden en de abonnementsgelden gaan verhogen. Amazon prime is misschien relatief goedkoop, maar laat ook steeds reclames voor andere shows zien. Luminary, het bedrijf dat in 2019 als eerste ‘Netflix voor podcasts’ aanbood loopt nog steeds niet helemaal lekker. Dit model lijkt dus ook niet quitte te draaien. En of de contentmakers eerlijk betaald worden weten we ook niet echt.

Waarde
Het zijn spannende ontwikkelingen die makers dus mogelijk meer kansen bieden, maar of ze beter worden is dus nog helemaal niet bekend. Wat zeker lijkt, is dat podcasts en het intellectueel eigendom ervan meer op waarde worden geschat, waardoor ze meer in pas gaan lopen met andere media 🔮

Wat waarschijnlijk wel zo blijft is dat je de leukste, experimenteelste indie podcasts niet zo snel achter een betaalmuur gaat horen, omdat ook bedrijven met veel kapitaal daar niet snel geld in stoppen (omdat het niet rendeert). Leven het open podcastlandschap!

* Dit stuk verscheen eerder als Lievens nieuwsbrief Heb je nog een podcasttip? waarin hij wekelijks over podcasts schrijft en uiteraard podcasts tipt. Abonneren kan hier

TAGS
DEEL DIT BERICHT